تدوین نظام بازاریابی در بازارهای هدف صادراتی
- تاریخ:
- 1389
- مجری:
- محمدرضا سعادت
- کلیدواژه ها:
- بازاریابی؛ بازاریابی بین المللی؛ تحقیقات بازاریابی؛صادرات؛ نظام بازاریابی
در هر نظام اقتصادی و بازرگانی، مقوله بازار مهمترین رکن و عامل تشکیل دهنده آن است. به تعبیر دیگر، بازار و روابط موجود در آن به شکل گیری و نهادینه کردن نظام مربوطه کمک شایانی مینماید. در تمامی بخشها و حوزههای مختلف بازار عوامل متعددی به کار گرفته میشود که حاصل آن را میتوان فرایندی به نام بازاریابی نامید. بازاریابی نتیجه کنشها و بر هم کنشهای عوامل ذینفع در بازارها است. در جهان امروز، تغییرات مداوم و بنیادی در همه عرصهها از جمله بازارها در جریان است که رقابت را بسیار متلاطم و پیچیده میسازد. این تغییر و تحولات خواه و ناخواه تاثیراتی بر حیات جوامع باقی گذاشته و نیازمند اداره و بهرهبرداری مناسب به شیوهای علمی و تجربی است. یکی از راهکارها و شیوههای موثر مواجهه با تغییرات محیطی و حرکت در جهت افزایش رشد و سهم بازارها و کمک به ایجاد مزیت رقابتی پایدار، مفهوم و رویکرد برنامهریزی بازاریابی و طراحی و اجرای آنها در بازارها است. برنامهریزی بازاریابی به مثابه نقطه اتکا سازمان برای حرکت هدفمند و سازمان یافته در آینده مطرح میباشد. لازمه طراحی و پیاده سازی برنامه بازاریابی، شناخت مدلها و الگوهای بازاریابی، به همراه اجزا و عناصر هر یک از آنها می باشد. در این طرح با بررسی الگوهای مختلف بازاریابی و انجام مطالعات تطبیقی گسترده، مدلی جامع به منظور به منظور بازاریابی در بازارهای هدف صادراتی طراحی گردید و فیلدهای اطلاعاتی مورد نیاز صادرکنندگان از آن استخراج شد.