تاریخ:
1390
مجری:
پرویز فتاحی
کلیدواژه ها:

به منظور طراحی مدل، تحقیق حاضر در سه فاز کلی به شرح زیر صورت گرفت: فاز اول: شناسایی وضعیت موجود در این فاز ابتدا به بررسی وضعیت فعلی شرکت‌های پخش در ایران پرداخته شد، و اطلاعاتی کلی راجع به دسته‌های مختلف شرکت‌های پخش، نوع فعالیت و کارکردهای آنها، شرکت‌های دارای مجوز، حوزه فعالیتی آنها و نحوه صدور مجوز برای آنها جمع‌آوری شد. پس از آن به بررسی وضعیت فعلی ارزیابی و رتبه‌بندی شرکت‌های مختلف در ایران و جهان و همچنین بررسی مدل‌ها و معیارهای مختلف رتبه‌بندی پرداخته و اطلاعات مورد نیاز جمع‌آوری شد. شناسایی فرآیندهای یک شرکت پخش و همچنین شاخص‌های ارزیابی این فرآیندها نیز در این مرحله صورت گرفت. فاز دوم: طراحی مدل و شناسایی معیاری مناسب مدل این فاز خود طی دو مرحله انجام گرفت: مرحله اول: در مرحله اول معیارهای مناسب برای مدل شناسایی شد. شناسایی و تعیین معیارهای مناسب با از نظرسنجی از خبرگان و طی چند مرحله صورت گرفت. برای این منظور با استفاده از نتایج بدست آمده از شناسایی فرآیندهای یک شرکت پخش، پرسشنامه اولیه توسط اعضاء تیم تحقیق شامل 9 معیار اصلی و 50 زیرمعیار تهیه شد. پس از تهیه، این پرسشنامه به منظور بررسی مناسب بودن فرمت پرسشنامه، نحوه سؤال و همچنین متناسب بودن معیارها و زیرمعیارهای تعیین شده با فرآیندهای یک شرکت پخش، برای تعدادی از خبرگان ارسال و نظرات آنها جمع‌آوری شد. خبرگان انتخابی برای مرحله اول از بین متخصصان حوزه صنعت پخش شاغل در مؤسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی، دفتر توسعه بازار کالا و خدمات معاونت بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت و همچنین تعدادی از شرکت‌های خصوصی مشاور در حوزه شرکت‌های پخش انتخاب شدند. لازم به‌ذکر است که نظرخواهی از تعدادی از این خبرگان از طریق مصاحبه حضوری صورت گرفت. پس از جمع‌اوری نتایج و تجزیه‌ و تحلیل آنها، پرسشنامه دوم شامل 7 معیار، 22 زیرمعیار و تعدادی نکات راهنما برای زیرمعیارها، به منظور نظرخواهی مرحله بعد تهیه گردید. در این مرحله نظرخواهی از تعدادی از شرکت‌های پخش کالا صورت گرفت. با توجه به اینکه نظرات پاسخ‌دهندگان نشان‌دهنده مناسب بودن معیارهای پیشنهادی بود، این معیارها با اندکی تغییر (که به پیشنهاد پاسخ‌دهندگان صورت گرفته شد)، نهایی شد. مرحله دوم: اما مرحله دوم از این فاز تعیین وزن معیارهای پیشنهادی برای مدل بود. وزن‌دهی به معیارها با بهره‌گیری از روش تحلیل سلسله مراتبی و همچنین بهره‌گیری از نظر خبرگان صورت گرفت. برای این منظور پرسشنامه‌ای که مبتنی بر مقایسات زوجی طراحی شده بود، در اختیار افرادی که در مرحله قبل به پرسشنامه‌ها پاسخ داده بودند،‌ قرار داده شد و نظرات آنها جمع‌آوری شد. نتایج حاصل از این پرسشنامه‌ها در نرم‌افزار Expert Choice 11 وارد و پس از تجزیه و تحلیل وزن معیارها تعیین شد. با تعیین وزن معیارها فاز دوم و فرآیند طراحی مدل به پایان رسید. درنهایت مدل پیشنهادی شامل 7 معیار، 22 زیرمعیار و تعدادی نکات راهنما برای هر زیرمعیار می‌باشد. فاز سوم: طراحی نظام‌نامه ارزیابی شرکت‌های پخش (شامل چارت اجرایی پیشنهادی، فرآیندها، گردش کار، وظایف و همچنین طراحی فرم‌های مورد نیاز) در این مرحله، پس از طراحی مدل، نظامی به منظور اجرایی شدن مدل پیشنهادی و فرآیند ارزیابی شرکت‌های پخش ارائه شد. در طراحی این نظام نیز از نظرات تعدادی از خبرگان بهره گرفته شد. این نظام‌نامه شامل ساختار پیشنهادی،‌ اعضاء هر یک از ارکان، وظایف هر یک از ارکان، فرآیند گردش کار و... را شامل می‌شود. با توجه به اینکه در این تحقیق فرآیند ارزیابی شرکت‌های پخش در قالب برگزاری جایزه پیشهاد شده است لذا در انتها نیز فرم‌های مورد نیاز برای این منظور طراحی شده است.


محصولات پژوهشی
ارتباط با ما

 آدرس: تهران، خيابان كارگر شمالی، روبروی پارك لاله، ساختمان ١٢۰٤
 تلفن: ٦٦٤٢٢٣٧٨-٨۰
 دورنگار: ٦٦٩٢٩٦٣٤
 پست الكترونيک: info@itsr.ir