تدوین برنامه راهبردی توسعه روابط اقتصادی بازرگانی ج.ا.ایران با قاره آفریقا(با تأکید بر معین بودن استان فارس) تدوین برنامه راهبردی توسعه تجارت میان ایران و قاره آفریقا (جلددوم)
- تاریخ:
- 1390
- مجری:
- محمدرضا سعادت
- کلیدواژه ها:
- بازار آفریقا- استراتژی ورود به بازار- توسعه روابط تجاری- اقتصادی
بخش اول: شناسایی فرصتهای حضور ایران در بازار آفریقا یکی از فرایندهای لازم برای تدوین برنامه راهبردی، شناخت محیطهای داخلی و خارجی است. هدف این گزارش بررسی محیط کلان کشورهای آفریقایی در راستای تدوین برنامه راهبردی توسعه صادرات غیر نفتی ایران به قاره آفریقا است. به منظور ارزیابی محیط کلان از الگوی تجزیه و تحلیل PEST استفاده شده است. بدین منظور محیط اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، سیاسی و محیط تکنولوژیکی کشورهای قاره آفریقا مورد کنکاش قرار گرفت. در کنار این بررسیها، محیط داخلی کشور نیز مورد بررسی قرار گرفت. در ادامه، ابتداء وضعیت موجود روابط تجاری در حوزه کالا و خدمات فنی و مهندسی بررسی شده و سپس اقدامات و سیاستهای متخذه توسط دولت برای گسترش روابط تجاری در قالب موافقتنامهها آورده شده است. سپس هشت کشور به عنوان بازار هدف در این قاره انتخاب (تونس، الجزایر، آفریقای جنوبی، تانزانیا، کنیا، نیجریه، سنگال و آنگولا) و پتانسلهای صادراتی ایران به هریک از کشورهای منتخب بررسی گردید.