تدوین نقشه علم و فناوری در بخش صنعت، معدن و تجارت کشور
- تاریخ:
- 1391
- مجری:
- موسسه مطالعات سیاستگذاری، مدیریت و نوآوری سینا
- کلیدواژه ها:
- نقشه علم و فناوری بخش، راهبردهای علم و فناوری بخش، نگاشت علم و فناوری، نظامنامه راهبری پژوهش و فناوری
مقوله علم و فناوری از مهم ترین زیرساخت های پیشرفت کشور و ابزار جدی رقابت در عرصه های مختلف معرفی شده و بر نقش آفرینی تمامی ارکان نظام، چه در بخش عرضه علم و فناوری و چه در بخش تقاضای آن تاکید شده است. وزارت جدید التاسیس صنعت، معدن و تجارت که در پی ادغام، متولی حلقه های مهم و اثر گذاری از چرخه علم، فناوری و نوآوری کشور شده است یکی از این نقش آفرینان کلیدی است. این وزارتخانه بر این باور است که تولید هدفمند علم و توسعه فناوری برای خلق ثروت ملی نیازمند تبیین، اطلاع رسانی و ایجاد درک صحیح از نیازهای واقعی حال و آینده کشور است. این مهم نیازمند تعامل آگاهانه و هوشمندانه عرضه کنندگان و متقاضیان علم و فناوری در تمامی مراحل چرخه علم، فناوری و نوآوری است. از این رو وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان یکی از ارکان نظام اقتصادی کشور با سهمی حدود 40% از تولید ناخالص داخلی کشور بر آن شده است تا با بازخوانی سند ملی نقشه جامع علمی کشور و استخراج تکالیف خود برای ایفای نقش موثر در اجرایی و عملیاتی شدن این سند به ویژه در طرف تقاضای علم و فناوری و تدوین منشوری با عنوان «نقشه جامع علم و فناوری در بخش صنعت، معدن و تجارت» از پیشگامان اجرای این سند ملی باشد.در این سند که نقشه راه وزارت صنعت، معدن و تجارت برای حمایت همه جانبه از توسعه علم و فناوری در کشور و حرکت در مسیر تحقق اقتصاد دانش بنیان است، علاوه بر تبیین چشم انداز و اهداف کلان این بخش، مجموعه ای از راهبردهای کلان و ملی و اقدامات ملی برگرفته از نقشه جامع علمی کشور و تفسیر شده برای بخش صنعت، معدن و تجارت به عنوان دستور کار این بخش تدوین و ارائه شده است. همچنین نگاشت نهادی مطلوب، جایگاه نهادهای علمی و پژوهشی بخش صنعت، معدن و تجارت و نحوه تعامل و ارتباط آن با سایر نهادهای بخش و نیز فرایند بهره برداری از سایر اجزاء نظام علم و فناوری کشور را به نفع توسعه صنعت، معدن و تجارت کشور مشخص می سازد. همچنین شایان ذکر است مجموعه تکالیف استخراج شده از نقشه جامع علمی کشور، با عنوان «پیش نویس نقشه علم و فناوری بخش صنعت، معدن و تجارت» توسط موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی به عنوان کارفرمای پروژه منتشر شد و در دومین جشنواره پژوهش صنعت، معدن و تجارت توزیع شد.