تحلیل اقتصادی صنعت سنگهای ساختمانی و تزئینی
- تاریخ:
- 1392
- مجری:
- پریسا یعقوبی منظری
- کلیدواژه ها:
- سنگهای ساختمانی و تزئینی- تولید- صادرات
صنعت سنگ در سالهای اخیر توانسته است توان بالقوه خود را برای ایجاد شغل و ثروت نشان دهد. هر چند که بسیاری از فعالیتهای استخراج، فرآوری و فروش داخلی و خارجی سنگ ایران توسط بخش خصوصی صورت گرفته لیکن بازار سنگ ایران در سه دهه اخیر، بهتدریج رونق داخلی و خارجی روزافزونی داشته است. سنگ ایران از نظر طبیعی به خوبی و شهرت به بازارهای جهانی، بخصوص به بازار فرآوری ایتالیا، ژاپن، کره و دیگر کشورهای اروپائی و آسیای جنوبشرقی راه یافته است. جای بسی تأسف است که بعضی از تولیدات سنگی معادن و کارخانههای سنگبری ایران، حتی نتوانسته بعضی از سلیقههای داخل کشور را نیز راضی کند، بطوریکه فرآوردههای سنگی از ایتالیا، چین و بعضی دیگر از کشورهای اروپایی و آسیایی وارد بازار ایران میشود. تولیدات داخلی حتی قدرت رقابت در قیمت و کیفیت، با این سنگهای وارداتی را نیز ندارد. با این اوضاع چه باید کرد؟ چرا علیرغم مزیتهایی که گفته شد باز هم نمیتوان درحد مطلوب در تولید و فرآوری و رونق بازار داخلی و خارجی سنگ موفق بوداین مواردی است که این تحقیق سعی دارد تا حدودی به آنها پاسخ دهد. لذا باید گفت منظور از ارزیابی اقتصادی در این تحقیق بررسی و تحلیل وضعیت دو موضوع تولید و صادرات در سنگهای ساختمانی و تزئینی در کشور میباشد. با توجه به این موارد و اهداف تحقیق در فصل اول به بررسی ساختار اقتصادی سنگهای ساختمانی و تزئینی در ایران پرداخته شد، در فصل دوم وضعیت تجارت سنگهای ساختمانی و تزئینی در ایران و جهان مورد بررسی قرار گرفت در این فصل به موضوعاتی از قبیل صادرات و واردات سنگهای ساختمانی و تزئینی و بازارهای هدف صادراتی پرداخته است. در فصل سوم به بررسی وضعیت تقاضای سنگهای ساختمانی و تزئینی در کشورهای منطقه پرداخته شد، در این فصل به تقاضای جهانی سنگهای ساختمانی و تزئینی و تجارت ایران با کشورهای منطقه و محصولات جایگزین سنگهای ساختمانی و تزئینی مورد بررسی قرار گرفت . فصل چهارم به دورنمای صادرات سنگهای ساختمانی و تزئینی ایران پرداخت و موضوعاتی از قبیل تنوع صادراتی سنگهای ساختمانی و تزئینی، مزیت نسبی، پتانسیل صادراتی و توان رقابتی ارائه شد و در نهایت در فصل پنجم نتیجهگیری و توصیههای سیاستی ارائه گردید.