تدوین بسته سیاستی توسعه بنگاههای کوچک و متوسط در روستاهاو شهرهای کوچک
- تاریخ:
- 1392
- مجری:
- محمدرضا سعادت
- کلیدواژه ها:
- بنگاههای کوچک و متوسط- روستاها و شهرهای کوچک
کسب و کارهای جدید از شرکتهای نوپایی آغاز میشوند که خدمات و کالاهای جدیدی را به بازار رقابتی عرضه میکنند و با نام بنگاههای کوچک و متوسط شناخته میشوند. امروزه نقش بنگاههای کوچک و متوسط در رشد و توسعه کشورها در سراسر جهان شناخته شده است و در نتایج مطالعات، تحقیقات و گزارشهای رسانههای گوناگون بر آن تأکید میشود. زیرا حدود 99 درصد از بنگاهها را بنگاه های کوچک و متوسط تشکیل می دهند که بین 40 تا 50 درصد ازGDP متعلق به همین بنگاه هاست. برای برنامه ریزی جهت توسعه بنگاههای کوچک و متوسط بویژه در مناطق کمتر توسعه یافته روستایی وشهرهای کوچک در این طرح تحقیقاتی پس از انجام مبانی نظری تحقیق به مطالعه تطبیقی حمایت های کشورهای منتخب(بنگلادش، اندونزی، پاکستان، مالزی و آمریکا) از بنگاههای کوچک و متوسط روستایی پرداخته شد. با توجه به اینکه کسب و کار روستاها بیشتر مبتنی بر تولیدات کشاورزی و دامی و صنایع دستی است، بحث نشانه های جغرافیایی و اثر آن در توسعه بنگاههای کوچک روستایی نیز مد نظر قرار گرفت. سپس با تهیه مصاحبه نامه ای به اخذ نظرات خبرگان در خصوص سیاست های حمایت از بنگاههای کوچک و متوسط کشور پرداخته و نتایج این مصاحبه ها بر اساس روش کیفی و در قالب مدل پارادایمی مقوله بندی و کد گذاری شد و نتایج تحت یازده پدیده( عارضه) مشخص گردید و استراتژی های رفع هر عارضه نیز تدوین شد. در ادامه حوزه اثر گذاری هر استراتژی مشخص شده و این نتایج در قالب یک پرسشنامه تکمیلی بر اعتبار سنجی مجدداً برای خبرگان ارسال گردید. در نهایت بر اساس نظر خبرگان استراتژی های تدوین شده در خصوص هر پدیده اولویت بندی شد.