حمایت از تولید ایرانی از طریق حقوق مالکیت فکری
- تاریخ:
- دي 1391
- نویسنده:
- هدی شکیبمنش
- کلیدواژه ها:
- حقوق مالکیت فکری - ایرانی - تولید
نظام حقوق مالکیت فکری با مشوقها و زیر ساختهایی که ایجاد کرده است می تواند از حقوق صاحبان مالکیت های فکری حمایت به عمل آورد و به این ترتیب به حفظ تولیدکنندگان واقعی خلاقیت ها و ابداعات و تقویت بنگاه ها و صنایع داخلی و حتی میراث فرهنگی کشور کمک نماید. در صورت عدم حمایت از علامت کالاهای ایرانی، این امر منجر به تضییع حقوق هم تولیدکنندگان واقعی این محصولات و هم مصرف کنندگان می گردد. از سوی دیگر اهمیت فرهنگی بسیاری از این کالاها ضرورت حمایت از آنها را دوچندان می کند، زیرا عدم حمایت از این نشانه ها و عرضه کالاهایی که با نشانه یا برند تقلبی عرضه می شوند، می تواند موجب ضعف قدرت اقتصادی و تجاری ، به دلیل گسست میان کالاهای تولیدی و سنت های نهفته در این کالاها گردد که در نهایت سبب تضعیف یا حتی تغییر تصور عمومی در مورد منشاء محصول و در نتیجه کاهش قیمت آن و یا به عبارت دیگر ارزش برند می شود. ایران به لحاظ داشتن محصولات صنایع دستی و محصولات کشاورزی مبتنی بر کیفیت ها و ویژگی های محلی جایگاهی ممتاز در این زمینه دارد و ضمن انجام اقدامات برای معرفی این برندها و توسعه بازارهای مربوط در داخل و خارج باید حمایت حقوقی از آنها در مقابل هرگونه سوء استفاده احتمالی همت گماشت.