تاریخ:
1389
نویسنده:
رضا راستی
کلیدواژه ها:
تعرفه های گمرکی - بهره وری - صنعت تولید وسایل نقلیه

بسیاری از اقتصادانان معتقدند آزاد سازی تجاری باعث افزایش بهره وری می گردد.در این تحقیق، اثر نرخ تعرفه مؤثر گمرکی بر بهره وری کل عوامل تولید(TFP) با استفاده از داده های پانل 9 زیر بخش صنعت تولید وسایل نقلیه موتوری و بر اساس کد چهار رقمی ISIC، طی دوره 1385- 1374 مورد مطالعه قرار گرفته است. بدین منظور، الگوی اقتصاد سنجی مبتنی بر الگوی تعدیل جزئی(با وقفه) تصریح گردیده که در آن بهره وری کل عوامل تولید تابعی از مقدار با وقفه آن، نرخ تعرفه مؤثر گمرکی، سرمایه انسانی، شاخص فناوری و نسبت واردات به ارزش افزوده در نظر گرفته شده است. نتایج حاصل از برآورد مدل به روش پانل دیتا نشانگر آن است که بین بهره وری کل عوامل تولید و نرخ تعرفه مؤثر گمرکی رابطه معنی داری از نوع درجه سوم وجود دارد،یعنی یک سطح بهینه تعرفه مؤثر وجود دارد که بهره وری را حداکثر می کند.با توجه به رابطه درجه سه بین بهره وری و تعرفه مؤثر ، نوع رابطه بین آنها بستگی به سطح فعلی تعرفه مؤثر در هر صنعت دارد.بنابراین،بازنگری در سطح تعرفه ها با رویکرد ارتقای بهره وری امکان پذیر می باشد. نتایج بدست آمده نشان می دهد که بین سرمایه تحقیق و توسعه با وقفه یک ساله بعنوان شاخص ارتقای فناوری از منبع داخلی و نسبت ارزش واردات به ارزش افزوده به عنوان منبع خارجی انتقال فناوری و بهره وری کل عوامل تولید رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد. در نهایت بین سرمایه انسانی و بهره وری کل عوامل تولید رابطه مثبت و قویاٌ معناداری وجود دارد.


محصولات پژوهشی
ارتباط با ما

 آدرس: تهران، خيابان كارگر شمالی، روبروی پارك لاله، ساختمان ١٢۰٤
 تلفن: ٦٦٤٢٢٣٧٨-٨۰
 دورنگار: ٦٦٩٢٩٦٣٤
 پست الكترونيک: info@itsr.ir