تاریخ:
مهر 1391
نویسنده:
میترا رحمانی
کلیدواژه ها:
ایران - هند - روابط تجاری

در سال 2010 هندپس از برزیل و ایتالیا(رتبه هفتم و هشتم) نهمین اقتصاد بزرگ جهان بوده‌است. رشد اقتصادی روزافزون هند در دهه‌های اخیر بهبود شاخص‌های اجتماعی(کاهش مرگ‌ومیر، کاهش درصد جمعیت زیر خط فقر و گسترش سلامت و بهبود سلامت و دسترسی به آب آشامیدنی سالم) در این کشور را به همراه داشته‌است. در دهه اول هزاره‌سوم به جز سال 2009 رشد صادرات هند همواره مثبت(5/6 تا 2/30 درصد) بوده‌است. سوخت، ماشین‌آلات، موادغذایی، پارچه و لباس و سنگ‌های قیمتی از اقلام اصلی صادرات هند در سال 2010 بوده‌اند. فزونی واردات هند نسبت به صادرات در طی سال‌های اخیر باعث کسری تجاری این کشور بوده‌است. ترکیب واردات نشان‌دهنده رشد واردات کالاهای سرمایه‌ای است. اقلام مهم وارداتی‌هند را کالاهای الکترونیکی، تجهیزات حمل‌و‌نقل، طلا، نقره و ماشین‌آلات تشکیل می‌دهد. در سال 2010 ایالات‌متحده‌آمریکا اولین شریک صادراتی هند بوده‌است. امارات‌متحده‌عربی، چین، سنگاپور، هنگ‌کنگ، انگلستان، آلمان، هلند، بلژیک و ایتالیا در رتبه 2 تا 9 قرار دارند. سهم آمریکا از کل صادرات هند برابر21/13 درصد است. امارات‌متحده‌عربی با سهمی معادل 04/12 درصد در رتبه دوم قرار دارد. کشور ایتالیا به عنوان دهمین شریک صادراتی هند سهمی در حدود 12/2 درصد از صادرات هند را به خود اختصاص داده‌است. ده شریک وارداتی هند در سال 2010 به ترتیب کشورهای‌چین، امارات‌متحده‌عربی، ایالات‌متحده‌آامریکا، عربستان‌سعودی، استرالیا، ایران، سنگاپور، آلمان، کویت و سوئیس بوده‌اند. در دهه اخیر هند به یکی از اصلی‌ترین شرکای ایران تبدیل شده‌است. در طی این دهه روابط تجاری ایران و هند رشد قابل‌توجهی داشته‌است. صادرات غیرنفتی ایران به این کشور در سال 2010 بالغ بر 1814 میلیون‌دلار و واردات ایران از هند بالغ بر 1268 میلیون دلار بوده‌است. سهم هند از صادرات غیرنفتی ایران در سال 2010 به 6 درصد از کل صادرات غیرنفتی بالغ گردیده‌است. همچنین هند طی دهه 80 بین 2 تا 3 درصد نیازهای وارداتی ایران را تامین کرده‌است. پتانسیل صادراتی ایران به هند بالغ بر 3463 میلیون‌دلار است. این پتانسیل مربوط به 2508 قلم کالا است. در این بین 311 قلم کالا وجود دارد که ایران در ارتباط با هر یک از آنها بیش از 1 میلیون دلار به هند پتاسیل صادراتی(جمعا به ارزش 3231 میلیون‌دلار) دارد. از این میان 48 کد کالا هستند که ایران در ارتباط با هریک از آنها پتانسیل صادراتی بالای 10 میلیون‌دلار به هند(جمعا به ارزش 2472 میلیون‌دلار) دارد. در بین کالاهای(در سطح کدهای 6 رقمیHS) که ایران به کشورهای هند در سال 2010 دارای پتانسیل صادراتی(2508 کد کالا)بوده‌است، 369 کالا وجود دارد که ایران در این سال به کشور هند صادرات داشته‌است. پتانسیل صادراتی ایران به هند در زمینه این کالاها برابر با 1922 میلیون دلار بوده و ایران توانسته است در زمینه این کالاها صادراتی برابر با 1615 میلیون دلار به هند داشته باشد. در بین کل کالاهای دارای پتانسیل صادراتی ایران به هند در سال 2010(در مجموع شامل 2508 کد کالا)، علیرغم وجود پتانسیل صادراتی برای تعداد 2139 ردیف تعرفه‌ای، هیچ صادراتی به هند انجام نشده است. پتانسیل صادراتی ایران به هند در زمینه این کالاها برابر با 1541 میلیون دلار بوده‌‌است که بلااستفاده مانده‌است. پتانسیل وارداتی ایران از هند در سال 2010 برابر با 6643 میلیون‌دلار است. میزان واردات ایران از هند در این سال برابر با 1268 میلیون‌دلار بوده‌است. مقایسه عمده‌ترین کالاهای وارداتی ایران از هند با کالاهای دارای بیشترین پتانسیل وارداتی نشان می‌دهد که این اقلام زمره کالاها با بیشترین پتانسیل وارداتی ایران از هند هستند. برنج، محصولات از آهن، الکترودذغال، چای و کنجاله از جمله این موارد هستند. البته ایران بیشتر از پتانسیل وارداتی خود از هند برنج، چای سیاه و الکترودذغال وارد‌کرده‌است


محصولات پژوهشی
ارتباط با ما

 آدرس: تهران، خيابان كارگر شمالی، روبروی پارك لاله، ساختمان ١٢۰٤
 تلفن: ٦٦٤٢٢٣٧٨-٨۰
 دورنگار: ٦٦٩٢٩٦٣٤
 پست الكترونيک: info@itsr.ir