تحلیل کارکردهای نظارت در بازار طی سال 1391 «با استناد به گزارش عملکرد سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان»
- تاریخ:
- خرداد 1392
- نویسنده:
- زهرا آقاجانی
- کلیدواژه ها:
1- در اسفند ماه سال 1391 نسبت به بهمن ماه همین سال، تعداد شکایات قابل پیگیری (با وجود بروز قیمتهای تقویمی) کاهش یافته است. رقم فوق نسبت به اسفندماه سال گذشته افزایشی معادل 5/9 درصد داشته است. 2- کاهش 2 درصدی تعداد پروندههای صنفی ارسالی به تعزیرات در سال 1391 نسبت به سال قبل و افزایش بسیار جزئی در تعداد پروندههای غیرصنفی نشاندهنده آن است که الگوی تخلفات بازاری نسبتا ثبات یافته است. 3- پایین بودن ارزش پروندههای صنفی ارجاعی به ادارات کل تعزیرات حکومتی در مقابل پروندههای غیرصنفی با وجود تعداد بسیار بیشتر این پروندهها در برابر پروندههای غیرصنفی نکته مهم دیگری است که میباید مورد توجه قرار گیرد. 4- بالابودن سهم 57 درصدی شکایات دریافتی بهصورت تماس تلفنی نسبت به کل شکایات انجام شده، حاکی از افزایش اعتماد عمومی به سازمان و این سامانه ارتباطی میباشد. 5- نقش پررنگ ناظران افتخاری از کل گزارشات دریافتی و رشد 12 درصدی عملکرد ایشان در سال 1391 نسبت به سال قبل نشان میدهد که این ناظران علیرغم محدودیتهای موجود در فعالیت خود از قبیل نداشتن بودجه، قدرت اجرایی و ... همچنان عملکرد موفقی داشتهاند. 6- در کنار نقش مهم ناظرین افتخاری میتوان به عملکرد موثر مجامع صنفی نیز در امور نظارتی اشاره داشت. 7- بهلحاظ سهم گروههای کالایی و خدمات از انواع تخلفات صنفی میتوان به سهم بالای گروه کالایی (89 درصد) در برابر گروه خدمات (11درصد) اشاره نمود که یکی از دلایل آن اهمیت ملموس تخلفات گروههای کالایی در برابر خدمات است. 8- در بخش تخلفات زیرگروه کالاهای اساسی و مصرفی مردم بیشترین تخلفات صنفی شامل میوه و ترهبار، نان، گوشتمرغ و تخممرغ ثبت شده است. در بخش خدمات نیز بیشترین تخلفات گزارش شده در سال 1391 مربوط به حملونقل مسافر و فروش فرآوردههای سوختی بوده است. 9- بهلحاظ مصادیق تخلفات صورت گرفته در سال 1391، بررسی آمارها نشاندهنده بالاترین سهم برای گرانفروشی (83 درصد) و کمفروشی (8 درصد) بوده است. 10- در خصوص برخوردهای قانونی صورت گرفته از طریق پلمپ و نصب پارچه واحدهای صنفی، آمارها نشاندهنده کاهش 37 درصدی در سال 1391 نسبت به سال 1390 است.