نقش تشکلهای مردمی حامی حقوق مصرفکننده در ارتقای کیفیت و فرهنگسازی برای مصرف کالاهای ایرانی
- تاریخ:
- آذر 1392
- نویسنده:
- فروغ مصطفی منتقمی
- کلیدواژه ها:
- حقوق مصرف کننده -
تشکلهای مردمی که در ایران از سال 1389 به عنوان انجمنهای حمایت از حقوق مصرفکننده فعالیتهای خود در زمینه حمایت از حقوق مصرفکنندگان کشور را آغاز کردهاند، با انجام اقدامات پیشبینی شده برای آنها برای دستیابی به اهداف خود تلاش میکنند. انجمنهای مزبور میتوانند در فرهنگ سازی در زمینه مصرف محصولات ایرانی و ترغیب مصرفکنندگان کشور به مصرف تولیدات داخلی نیز تأثیرگذار باشند و با اقداماتی از قبیل اطلاعرسانی و آموزش به مصرفکنندگان راجع به موضوعاتی مانند استاندارد و کیفیت کالاها و نقش انتخاب یک محصول توسط مصرفکننده بر تداوم تولید آن و خودداری وی از انتخاب محصول دیگر در جلوگیری از ادامه تولید آن، در ارتقا بخشیدن به فرهنگ رعایت حقوق مصرفکنندگان در کشور و ترغیب اعضای خود به مصرف محصولات ایرانی تأثیرگذار باشند. و با تبیین منافع حاصل از مصرف محصولات ایرانی برای اقتصاد کشور و انجام سایر فعالیتهای مربوط مانند مشارکت در فرایند انتخاب عرضهکنندگان برگزیده کالاها و خدمات به مناسبتهایی مانند هفته کیفیت و روز ملی حمایت از حقوق مصرفکننده، در حمایت از تولیدات داخلی و ارتقای سطح کیفیت محصولات ایرانی نقش مؤثری ایفا نمایند. اما انجام اقدامات مزبور از سوی این تشکلهای مردمی به صورتی اثربخش ایجاب میکند در حالی که انجمنهای مزبور به ادامه تلاشها و استفاده از توانمندیهای خود به عنوان تشکلهای مردمی متکی هستند، از همکاری و مساعدتهای سازمانهای دولتی از جمله سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان و سازمانهای صنعت، معدن و تجارت استانها نیز بهرهمند شوند.