- تاریخ:
- اسفند 1392
- نویسنده:
- هدیه وجدانی طهرانی
- کلیدواژه ها:
- فساد اداری
1.جایگزینی دیدگاه تابعی(عملکردی) با دیدگاه فرایندگرا در سازمانهای دولتی موجب سیستماتیک و یکپارچه شدن عملکردهای سازمان میشود، مسئولیت پذیری افراد را بیشتر میکند و امکان بروز خطا یا رفتار خارج از فرایند را در موقعیتهای سازمانی مختلف به حداقل میرساند. 2.بزرگ بودن و پیچیده بودن ساختار بوروکراتیک سازمانها از جمله موانع سلامت اداری در سازمانها است که سبب میشود فعالیت ها و مسئولیت ها به شکل موازی یا همپوشاندر موقعیتهای سازمانی مختلف انجام گیرد . در چنین وضعیتی، اعمال کنترل و نظارت با مشکل مواجه میشود .کوچک سازی در سازمانها میتواند به عنوان راهکاری برایحل این مشکل مورد استفاده قرار بگیرد. 3.شفافسازی در زمینه مراحل پیشرفت افراد از جمله راههای افزایش سرمایه اجتماعی در سازمانها به شمار میرود که در نهایت موجب افزایش سلامت اداری در سازمان میشود.کلیه مدیران و کارمندان سازمان باید به شرایط ارتقاء در موقعیتهای سازمانی و یا شرایط دریافت مزایا و حقوق کاملاً اشراف داشته باشند. در چنین وضعیتی، افراد تنها با ارائه گزارش عملکرد و نتیجهمندی فعالیتشان منتظر ارتقاء موقعیت یا افزایش حقوق خواهند بود.