جنبه های حقوقی تبلیغات تجاری( نقد و بررسی لایحه قانونی تبلیغات بازرگانی با رویکرد حمایت از تولید ملی و رعایت حقوق مصرفکننده)
- تاریخ:
- 1393
- مجری:
- فروغ مصطفی منتقمی
- کلیدواژه ها:
- حمایت مصرف کننده، تبلیغات بازرگانی، قوانین و مقررات، ایران، ترکیه، ایالات متحده امریکا
در این تحقیق با استفاده از منابع کتابخانهای و مطالعه منابع فارسی و لاتین اعم از کتابها، مقالات و اطلاعات ارائه شده در پایگاههای اینترنتی، قوانین و مقررات مربوط به تبلیغات تجاری و سایر قوانین و اسناد دربردارنده موضوعات و مقررات مرتبط با موضوع تحقیق در نظام حقوقی جمهوری اسلامی ایران مورد مطالعه قرار گرفته است.افزون بر آن پیشنویس نهایی قانون تبلیغات بازرگانی کشور نیز مورد نقد وبررسی قرار گرفته و با استفاده از مطالعات انجام شده درباره مقررات مربوط به تبلیغات تجاری در نهادها و سازمانهای بین المللی منتخب و کشورهای ایالات متحده امریکا و ترکیه، توصیههای لازم برای تدوین متن نهایی قانون تبلیغات بازرگانی ارائه شده است.مطالعات انجام شده در این تحقیق نشان میدهد در شرایط کنونی قانون خاصی راجع به تبلیغات تجاری در کشور وجود ندارد تا متناسب با شرایط و نیازهای فعلی موضوعات و مباحث کلی مربوط به انجام تبلیغات تجاری با استفاده از رسانه ها و وسایل گوناگون را در بر گیرد.اما تصویب قانونی جدید و متناسب با نیازهای کنونی کشور، افزون بر رفع خلأ قانونی در زمینه تبلیغات تجاری، در حمایت از تولید ملی در تبلیغات بازرگانی، رعایت الزامات مربوط به رعایت حقوق مصرفکنندگان و استیفای حقوق آنان در دعاوی مربوط به تبلیغات تجاری نیز تأثیرگذار خواهد بود.