ترویج مصرف کالاهای ایرانی گامی در جهت مقاوم سازی اقتصاد کشور
- تاریخ:
- شهريور 1393
- نویسنده:
- فروغ مصطفی منتقمی
- کلیدواژه ها:
- الگوی مصرف، تبلیغات بازرگانی، کالاها، قوانین و مقررات، ایران
اهمیت نقش مصرف و پیامدهای آن برای اقتصاد کشور، مانند استفاده بهینه از منابع و جلوگیری از آسیبهای ناشی از وابستگی مصرف خانوارهای ایرانی به واردات موجب شده است بهینهکردن مصرف در برنامهریزیها و سیاستگذاریهای کلان کشور مورد توجه قرار گیرد. تجربههای عینی و شواهد آماری مربوط به وضعیت مصرف کالاها و خدمات در کشور حکایت از آن دارد که در ایران مصرف انواع منابع، کالاها با اسراف و اتلاف همراه است و بخشی از مصرف داخلی با واردات کالاهای خارجی تأمین میشود. از این رو کاهش اسراف، اتلاف منابع و اصلاح الگوی مصرف همچنان به عنوان موضوعاتی حائز اهمیت، توجه نهادها و دستگاههای مختلف کشور را به خود معطوف داشته و بند 8 سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی نیز بر «مدیریت مصرف با تأکید بر اجرای سیاستهای کلی اصلاح الگوی مصرف» و «ترویج مصرف کالاهای داخلی» تأکید کرده است تا با اتکا به تولیدات داخلی و ترویج مصرف کالاهای ایرانی دستیابی به منافع ناشی از آن و تقویت اقتصاد کشور در برابر تکانههای ناشی از تصمیمات اتخاذ شده توسط بیگانگان میسر شود. این گزارش به لزوم ترویج مصرف محصولات ایرانی برای مقاومسازی اقتصاد کشور پرداخته است.