شناسایی فرصتهای صادراتی و سرمایهگذاری در ایران
- تاریخ:
- 1393
- مجری:
- میترا رحمانی
- کلیدواژه ها:
- صادرات، واردات، سرمایهگذاری، کشورهای - سند چشمانداز
درک شرایط جدید جهانی و شناسایی صحیح محیط رقابتی حاکم بر اقتصاد جهان، به کشورهای درحالتوسعه کمک میکند تا زیانهای ناشی از تحولات جهانی را به حداقل رسانند. برای داشتن توان رقابتی در سطح جهان میبایست تولید و به ویژه تولید صادرات محور با توجه به مزیتهای هر کشور مورد توجه ویژه قرار گیرد. برای گسترش صادرات غیرنفتی ایران، افزایش توان رقابتپذیری با محوریت تولید کالاهای صادراتی با ارتقای کمیوکیفی بخش صنعت امکانپذیر است. نگرش سیستمی و هماهنگ در عرصههای صنعت، سرمایهگذاریصنعتی و تجارتخارجی میتواند موفقیت ایران در توسعهصنعتی و تجارتخارجی را به همراه داشتهباشد. تلاش ایران برای همگامی با اقتصادجهانی و رهایی از اقتصاد تکمحصولی و رشد صادرات غیرنفتی در دنیای پر رقابت امروز بدون گسترش فعالیتهای تولیدی و صادراتی که سهم فزاینده در دهههای اخیر در صادرات جهانی داشتهاند، امکانپذیر نیست. این پژوهش به دنبال شناسایی فرصتهای صادراتی و همچنین فرصتهای سرمایهگذاری صنعتی ایران با مدنظر قرار دادن تقاضای جهانی و منطقهای بودهاست. لذا در این مطالعه سعی شد تا با شناسایی تقاضای جهانی و منطقهای(کشورهای سندچشمانداز) و تعیین کالاهای وارداتی با سهم افزایشی طی روند 20 ساله منتهی به سال 2010 و تعیین توان صادراتی و تولیدی ایران کالاهایی شناسایی گردد که متضمن حضور فعال ایران در بازار منطقه است. فهرست این کالاها با اهداف افزایش صادرات و افزایش تولید در متن گزارش ارایه شدهاست.