تاریخ:
ارديبهشت 1393
نویسنده:
افسانه شفیعی
کلیدواژه ها:
راهبرد- توسعه - بازرگانی داخلی- راهکار عملیاتی

از منظر اقتصادی،‌ بازرگانی به مفهوم وساطت حرفه‌ای برای مبادله کالا و خدمات است و گسترة آن مبادله هر نوع محصول به منظور رفع نیازها و حصول منفعت را در بر می‌گیرد. با این توصیف، ماموریت بخش بازرگانی عبارت از رساندن محصول و نیز نهاده‌های مورد نیاز تولید از مبادی عرضه به مصرف‌کنندگان و تقاضاکنندگان می باشد. بازرگانی داخلی به‌عنوان بخشی از نظام بازرگانی کشور وظایفی مشتمل بر تنظیم و اجرای سیاست‌ها، خط‌مشی‌ها و مقررات ناظر بر حفظ تعادل میان بخش عرضه کالاها (تولیدات داخلی و کالاهای وارده) را برعهده دارد. عمده این وظایف از طریق بررسی و نظارت دایمی و اتخاذ تدابیر مقتضی جهت بهبود عملکرد واحدهای بازرگانی، کنترل قیمت و نظارت بر توسعه و تجهیز شبکه‌های توزیع کشور، بررسی و ایجاد هماهنگی‌های لازم در فرآیندهای بازرگانی به‌انجام می‌رسد. اما این بخش‌ با وجود تمام اهمیتی که برای آن برشمردیم مانند سایر بخش‌های اقتصادی کشور از مشکلات و چالش‌های مهمی رنج می‌برد که برخی از آنها منتج از وجود چالش‌ها در سایر بخش‌هاست و برخی دیگر از درون بخش بازرگانی نشأت گرفته و موجب بروز مشکلات در دیگر بخش‌ها می‌باشد. از این رو حل برخی از چالش‌ها در بخش بازرگانی منوط به حل شدن مشکلات در سایر بخش‌های اقتصادی است و برعکس رفع برخی چالش‌های این بخش می‌تواند به رفع مشکلات سایر بخش‌ها یاری رساند. مهمترین نکته در تحقق کارکردهای بخش بازرگانی، طراحی یک الگوی مناسب در تقدم‌بخشی به هر یک از اقدامات برشمرده و تعیین نحوه و شدت مداخله دولت در ایفای هر یک کارکردهای بخش بازرگانی است. لذا، اولین و مهمترین گامی که باید پیموده شود، تعیین راهبردهایی است که تعیین‌کننده جهت حرکت متولیان امر و در حقیقت چراغ راهنمای اقدامات لازم‌الاجرا است. به‌‌همین منظور در این نوشتار ضمن تبیین نظری ارائه راهبرد (استراتژی) و تعریف چشم‌انداز، اهداف توسعه‌ای بخش بازرگانی داخلی، راهبردهای تحقق اهداف و نهایتا برنامه‌ها و راهکارهای اجرایی لازم ارائه می‌شود.


محصولات پژوهشی
ارتباط با ما

 آدرس: تهران، خيابان كارگر شمالی، روبروی پارك لاله، ساختمان ١٢۰٤
 تلفن: ٦٦٤٢٢٣٧٨-٨۰
 دورنگار: ٦٦٩٢٩٦٣٤
 پست الكترونيک: info@itsr.ir