تمرکز بر بازارهای نوظهور لازمه توسعه صادرات فرش دستباف ایران
- تاریخ:
- اسفند 1392
- نویسنده:
- -
- کلیدواژه ها:
- بازار - نوظهور - توسعه صادرات - فرش دستباف - ایران
سیاستگذاران عرصه توسعه صنعت فرش دستباف لازم است از تحولات جهانی و بازارهای نوظهور این محصول مطلع گشته و استراتژی های توسعه صادرات خود را براساس روندهای جدید جهانی ترسیم نمایند. درحالیکه تقاضای فرش دستباف در جهان رو به افول است با این حال تقاضای فرش دستباف در برخی بازارهای نوظهور نظیر بازار چین رو به افزایش است. کشور چین طی یک دهه گذشته به جمع ده خریدار عمده فرش دستباف پیوسته است. در حالیکه این کشور در سال 2004 هیچ وارداتی از این محصول نداشته اما در سال 2013 بالغ بر هشت میلیون دلار فرش دستباف وارد نموده است. بررسی آمار واردات فرش دستباف چین از ایران طی یک دهه گذشته نشان می دهد سهم صادرات فرش دستباف ایران به بازار چین افزایش قابل ملاحظه ای یافته و از حدود 1 درصد در سال 2005 به 35درصد در سال 2013 رسیده است. با تعاملات مرکز ملی فرش و اتحادیه های تولیدی و صادراتی کشور و مجموعه عوامل سفارت ج.ا.ایران در چین طی چهار سال گذشته و اتخاذ سلسله اقدامات عملیاتی از جمله شناسایی نمایشگاه های معتبر چین، تجهیز و ترغیب شرکتهای صادرکننده فرش ایران به حضور در نمایشگاه های تجاری چین، اعزام هیاتهای تجاری و ارائه اطلاعات به تجار و فعالان اقتصادی، موضوع صادرات فرش دستباف به بازار چین امروز به امری جا افتاده تبدیل شده است حال آنکه این بازار تا چند سال قبل صرفاً بازاری برای خرید محسوب می شد و تصور امکان صادرات فرش دستباف وماشینی، صنایع دستی و سایر محصولات مصرفی به چین وجود نداشت. متأسفانه از جمله آفاتی که حضور در بازارهای نوظهور به همراه دارد ایجاد فضای رقابت مخرب به منظور کسب سود بیشتر و فروش بالاتر بین شرکتهاست که در بلند مدت جایگاه فرش دستباف ایران در بازار چین بعنوان یک محصول شناخته شده، دارای اعتبار، با کیفیت و گران قیمت خدشه دار خواهد شد.