نگاهی به بازار عراق و ظرفیتهای توسعه روابط تجاری با آن
- تاریخ:
- خرداد 1392
- نویسنده:
- حبیبه فتحی, حسن حیدری
- کلیدواژه ها:
- بازار - عراق- ظرفیت -توسعه - روابط -تجاری
در اقتصاد عراق استخراج نفت خام بیش از 55 درصد از تولید ناخالص داخلی، 97درصد از درآمد بودجه دولت فدرال و 92 درصد از بخش صادرات را تشکیل میدهد. بواسطه هزینه پایین استخراج نفت، بشکهای 5 دلار، این کشور نسبت به رقبای دیگر نفتی ازمزیت ویژهای برخوردار است. با توجه به سرریز مستقیم محدود از بخش نفت، که عمدتا توسط شرکتهای نفتی بینالمللی اداره میشوند به داخل اقتصاد عراق، این کشور شدیداً به درآمد بخش نفت وابسته ماندهاست. رشد تولید صادراتی نفت و افزایش درآمد سرانه در کنار عدم توانایی پاسخ صنایع به افزایش تقاضا برای کالاها در بازار داخلی، این کشور را به یکی از جذابترین بازارهای مصرفی در جهان مبدل ساختهاست. دولت عراق جهت نوسازی بنیانهای صنعتی و خدماتی خود در خلال سالهای 2017- 2013 اجرای پروژههایی به ارزش 357 میلیارد دلار را هدفگذاری کرده که این حجم سرمایهگذاری این کشور را به سرزمین فرصتها برای شرکتهای سایر کشورهای جهان مبدل ساخته است. بهبود روابط سیاسی، اقتصادی و تجاری گسترده ایران با عراق در چند ساله اخیر این کشور را به اولین یا دومین بازار صادرات کالایی و یکی از مهمترین بازارهای شرکتهای خدمات فنی و مهندسی کشورمان مبدل ساختهاست. عراق در سال 1391 با جذب 24/6 میلیارد دلار کالا و سال 1388 با5/4 میلیارد دلار اولین بازار صادراتی و در سالهای 1389-90 دومین بازار عمده صادراتی بود و در سال 1392 با حدود 6 میلیارد دلار این رتبه را ارتقاء بخشید. روابط دو کشور بعد سقوط رژیم بعث در عراق، در زمینههای سیاسی، اقتصادی، تجاری و فرهنگی بسرعت روبه بهبود گذاشتهاست. رشد اقتصادی قابل توجه و افزایش درآمد حاصل از فروش نفت این کشور در کنار عدم توسعه صنایع مصرفی و افت تولیدات کشاورزی، این کشور را به صورت بازار مناسبی برای کالاهای صادراتی ایران درآورده، گرچه صادرکنندگان برای حفظ سهم بازار و تداوم حضور در این بازار باید با سایر رقبای قدرتمند در منطقه مانند ترکیه و چین که با برنامه تسخیر بازار به این کشور وارد شدهاند، به رقابت برخیزند.