بررسی نظریه استفاده منصفانه قانونی (کلاسیک) در علائم تجاری توصیفی
- تاریخ:
- اسفند 1393
- نویسنده:
- حسن بادینی , مجید حسینزاده, سمانه محبی فرد
- کلیدواژه ها:
- استفاده منصفانه قانونی / حقوق مصرف کننده / علائم تجاری / حقوق رقابت / دعوی نقض علامت
نظریه استفاده منصفانه قانونی استثنائی بر حقوق انحصاری مالک علامت تجاری توصیفی است و به اشخاص ثالث اجازه استفاده منصفانه و با حسننیت از علامت تجاری غیر را تحت ضوابط و شرایطی ویژه اعطا میکند. این نظریه بر آن است تا در کنار افزایش اطلاعات مصرف کنندگان درباره کالاها و خدمات موجود در بازار، موجبات افزایش رقابت و جلوگیری از انحصار علامت تجاری در دست مالکان آنها را فراهم آورد. این نظریه در برخی نظامهای ملی به صورت صریح و در بسیاری دیگر به صورت ضمنی مورد اشاره قرار گرفته است. موافقتنامه ها و مقررات بین المللی در حوزه علائم تجاری هم این نظریه را به گونه ای در نظر گرفته و سعی در شناسایی آن داشتهاند. مقاله حاضر میکوشد با بررسی عناصر این نظریه و تحلیل آن در نظام حقوقی ایران، جایگاه آن را در مقررات ملی و بین المللی مشخص کند.