قابلیت حسگری بازار و استراتژی صادرات و تأثیر آنها بر بهبود عملکرد صادرات (مطالعه موردی: صادر کنندگان کاشی و سرامیک)
- تاریخ:
- اسفند 1393
- نویسنده:
- معصومه حسینزاده شهری, فرشته غلامی
- کلیدواژه ها:
- قابلیت حسگری بازار / بازار محوری / آینده پژوهی بازار / استراتژی صادرات / بهبود عملکرد صادرات
روند جهانی شدن بازارها، زیربنای اهمیت درک رفتار و عملکرد شرکتها در بازارهای صادراتی است. برای کسب مزیت رقابتی در این بازارها و حفظ موقعیت رقابتی بالاتر، شرکتها، قابلیتها و منابع متفاوتی را ایجاد کرده و ارتقا میدهند تا به الزامات بازار و شرایط متغیر آن پاسخی مناسب دهند. منابع و قابلیتها مستقیم و غیرمستقیم بر استراتژی صادرات اثر گذاشته و در نهایت، بر بازدهی شرکت صادرکننده مؤثر است. قابلیت حسگری بازار به توانایی شرکت در یادگیری درباره محیط بازار و استفاده مناسب از این دانش برای هدایت اقدامات استراتژیک بازاریابی باز میشود. شرکتها با قابلیت حسگری قوی، بهتر میتوانند نیازها و خواسته های مشتریان فعلی و آتی را شناسایی کنند و بهتر و سریعتر نسبت به مشتریان و عکسالعمل رقبا واکنش نشان دهند. قابلیت حسگری بازار دو بُعد بازارمحوری (بررسی روندها و رخدادهای کنونی) و آینده پژوهی بازار (بررسی روندها و رخدادهای آینده بازار) است. هدف این مقاله بررسی اثر قابلیت حسگری بازار بر بهبود عملکرد صادراتی صادرکنندگان کاشی و سرامیک به واسطه تدوین استراتژی مناسبتر صادرات است. جامعه آماری این تحقیق صادرکنندگان کاشی و سرامیک است و دادهها از طریق مصاحبه و پرسشنامه جمع آوری شده است. برای بررسی تأثیر متغیرهای تحقیق بر یکدیگر از همبستگی رتبه ای (اسپیرمن و تاوکندال ) و برای ارزیابی مدل مفهومی از مدل معادلات ساختاری استفاده شده است. یافته های تحقیق نشان میدهد شرکتهای صادراتی قابلیت حسگری بالاتر و استراتژی مناسبتری برای صادرات دارند و در نتیجه در سه سال گذشته عملکرد صادراتی بهتری داشته اند.