اصلاح نظام کنترل، نظارت و بازرسی در بخش بازرگانی داخلی
- تاریخ:
- بهمن 1392
- نویسنده:
- داود چراغی
- کلیدواژه ها:
- بازرسی - بازرگانی داخلی
اگرچه کشورهای مختلف جهان تفاوت های در ساختارهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی دارند اما عموما در دهه های اخیر استفاده گسترده ای از تجربه های یکدیگر در برنامه ریزی و سیاستگذاری اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی می نمایند. از جمله موضوعاتی که در سالیان اخیر در بیشتر کشورهای جهان مورد توجه دولتها قرار گرفته و از تجربیات موفق یکدیگر بخوبی استفاده می نمایند، موضوع حمایت از حقوق مصرف کنندگان است. در این ارتباط فعالیتهای گسترده ای برای تدوین قوانین و مقررات حمایت از مصرف کنندگان به همراه ایجاد نهادها و سازمانهای نظارتی برای جلوگیری از وارد شدن هرگونه اجحافی به آحاد مختلف مردم، همچنین در صورت واردشدن هرگونه زیانی، باتوجه به ابزارهای قانونی و اجرایی مصوب، منافع و حقوق شهروندان را پیگیری و از آنها حمایت مینمایند. از جمله بخشهای مهم اقتصاد هر کشوری که حمایت از حقوق مصرف کنندگان در آن باتوجه به نقش کلیدی و اساسی آن بخش در تداوم پویایی چرخه اقتصادی کشور، بسیار مهم است بخش بازرگانی داخلی است. چراکه بازرگانی داخلی شامل عمده فروشان و خرده فروشان کوچک و بزرگ با چالشهای متعددی در اجحاف به مصرفکنندگان در عرضه محصولات مختلف(کالا و خدمات) و از جمله عدم رعایت استانداردهای مصوب و مواردی این چنینی روبرو است. براین اساس نهادها و سازمانهای نظارتی مرتبط با بازرگانی داخلی در هر کشوری وظیفه کنترل، نظارت و بازرسی عرضه کالاها و خدمات دارند، تا از این طریق کمترین ضرر و زیان به مصرف کنندگان در خرید و مصرف محصولات با بالاترین کیفیت و مناسبترین قیمت بدست آورند.