شناخت راهبردهای تجاری چین و هند(در برنامههای اصلاحات اقتصادی _تجاری) و درسهایی برای ایران
- تاریخ:
- 1392
- مجری:
- میترا رحمانی
- کلیدواژه ها:
- راهبردهای تجاری ، اصلاحات اقتصادی، چین ،هند و ایران
قاره آسیا در دهههای اخیر شاهد معجزات اقتصادی بینظیری بودهاست. شکوفایی اقتصادی کشورهایی چون ژاپن، کرهجنوبی، تایوان و کشورهایجنوبشرقآسیا گواهی براین مدعاست. ولی ظهور تقریبا همزمان دو ابرقدرت اقتصادی یعنی چین و هند مناسبات تجاری و ژئوپولتیک جهان را دچار تغییر وتحولات جدی نمودهاست. چین با توانمندی خود در بسیج سرمایه و نیرویکار به یک قطب عظیم تولیدات صنعتی و نیمهصنعتی در جهان تبدیل شدهاست. در حالی که هند در مسیر شکوفایی اقتصادی خود از نیرویکار تحصیلکرده و ماهرش بهره جستهاست. این دوکشور با تکیه بر مزیتهای خاص خود خواهندتوانست در آیندهای نزدیک به ابرقدرتهای اقتصادی در سطح جهان تبدیل گردند.دستیابی به سطح مطلوب رشدوتوسعهاقتصادی و تجاری یکی از اهداف مهم برنامههای رشدوتوسعه اقتصادی ایران بودهاست. حصول نتایج بهتر در عرصه رشدوتوسعه اقتصادی یکی از نیازهای مبرم سیستم اقتصادی و تجاری ایران امروز است. لذا بررسی تجربه کشورهای موفق از جمله هند و چین در زمینه اصلاحات اقتصادی و تجاری میتواند زمینههای مناسب برای انتخاب سیاستهای اصلاحی در زمینه اقتصاد و تجارت را فراهم آورد. لذا این طرح پژوهشی به دنبال شناسایی اصلاحات اقتصادی و تجاری دو کشور هند و چین و ارایه راهکار به منظور اصلاحات موفق تجاری در ایران است. به منظور دستیابی به این هدف در ابتدا لازم بود که شناخت کلی نسبت به دو کشور هند و چین با تمرکز بر شاخصهای اقتصادی و تجاری فراهم گردد. شناسایی اصلاحات اقتصادی با تمرکز بر اصلاحات تجاری در دو کشور چین و هند از دیگر موارد مورد نیاز برای تحقق هدف این پژوهش است که با بررسی نظامبرنامهریزی این دوکشور و ارایه دلایل موفقیت آنها در این مطالعه به تفصیل به آن پرداختهشدهاست. نتایج پژوهش نشان میدهد اجرای هماهنگ و منسجم سیاستهای اصلاحی اقتصادی و تجاری در سطح داخلی، خارجی و بینالملل به رشد وتوسعه اقتصادی و تجاری کشور منجر خواهدشد.