الزامات بهبود ظرفیت تجاری ایران در مسیر الحاق به سازمان جهانی تجارت
- تاریخ:
- 1392
- مجری:
- محسن شریعتینیا
- کلیدواژه ها:
- بهبود - تجاری - الحاق - سازمان جهانی تجارت
پژوهش حاضر معطوف به تبیین راهکارهای ارتقای ظرفیت های تجاری کشور است. در این راستا موقعیت کشور در زیرساخت های تجاری در مقایسه با کشورهای منتخب که اغلب آنان در محیط همسایگی ایران قرار دارند مورد بررسی قرار گرفته و شکاف موجود میان قابلیت ها و توانمندی ها کشور در زیرساخت های ظرفیت ساز تجاری در مقایسه با کشورهای منتخب تبیین شده است. جهت تبیین این شکاف، تحولات مربوط به ظرفیت سازی تجاری در کشورهای منتخب و برنامه های آتی آنان در این حوزه مورد بررسی قرار گرفته و با توجه به شاخص های ظرفیت سازی تجاری، شکاف میان آنان و ایران در این حوزه مورد تحلیل قرار گرفته است.افزون بر این جهت تبیین بهتر موقعیت ایران در زیرساخت های تجاری، تحولات نوین در عرصه تجارت جهانی با تاکید بر جهانی شدن زنجیره ارزش و تاثیر دگرگون کننده آن بر طراحی زیرساخت های تجاری مورد بحث قرار گرفته است. یافته های پژوهش نشان می دهد که ایران در حوزه زیرساخت های سنتی از موقعیت متوسطی نسبت به کشورهای منتخب برخوردار است، اما در حوزه زیرساخت های نوین تجاری به شدت از رقبا عقب مانده است. تحریم های بین المللی و امنیتی شدن تصویر بین المللی ایران نیز این روند را تشدید کرده است. نهایتا در بخش راهکارها، با تاکید بر تبعات جهانی شدن زنجیره ارزش و فرصت های ناشی از ظرفیت های عظیم تجاری ایجاد شده در محیط ژئواکونومیک ایران، توصیه هایی برای ارتقای زیرساخت های تجاری کشور ارائه شده است.