بررسی نظریه استفاده منصفانه از علامت تجاری غیر به منظور معرفی کالاها و خدمات
- تاریخ:
- خرداد 1395
- نویسنده:
- سعید حبیبا, سمانه محبی فرد, مجید حسینزاده
- کلیدواژه ها:
- استفاده منصفانه بهمنظور معرفی / علامت تجاری / حقوق مصرفکننده / حسننیت / مهارت خریدار
نظام حقوقی حاکم بر علائم تجاری همواره بر آن است تا با ایجاد تمهیدات لازم، از هرگونه نقض علائم تجاری جلوگیری کند. اما، از استثنائات مترتّب بر استفاده از علامت تجاری غیر، استفاده منصفانه بهمنظور معرفی کالا و خدمت تحت آن علامت است. در استفاده منصفانه بهمنظور معرفی، هدف از استعمال علامت تجاری غیر، معرفی کالاها و خدمات تحت آن علامت یا اظهارنظر، انتقاد و یا تقریظ مالک علامت تجاری است. چنین استفادهای مستلزم رعایت شرایطی است که عدم رعایتشان موجب تحقق نقض علامت تجاری میشود. بنابراین، مقاله حاضر میکوشد مفهوم و ملاکهای احراز استفاده منصفانه به منظور معرفی را بهصورت تطبیقی بررسی کرده تا راهکار و چارچوب مناسبی در اختیار قضات، وکلا و مشاوران قرار دهد و توسط آن ابهامات موجود در این حوزه را برطرف سازد.