- تاریخ:
- دي 1394
- نویسنده:
- حمیدرضا حری, سیدعبدالمجید جلایی, فریده عسکرپورکبیر
- کلیدواژه ها:
- مزیت رقابتی / عسل / شاخص سهم بازار پایدار
همواره عدم تشخیص پتانسیلها و توان بالقوه یک کشور در صادرات و عدم درک بازارهای هدف مناسب برای محصولات، فرصت زیادی از صادرکنندگان را میگیرد، پس شناسایی کالاهای دارای مزیتنسبی در کشور دارای اهمیت فراوان است و میتواند باعث دستیابی و افزایش مزیت رقابتی محصولات در سطح جهانی شود. در این پژوهش شاخصهای مزیتنسبی و مزیت رقابتی عسل طبیعی ایران در سالهای 1391 - 1387 محاسبه شده است. برای این منظور شاخص توان رقابتی و شاخص سهم بازار پایدار محاسبه شده است. بر اساس شاخص توان رقابتی، ایران از توان رقابتی برخوردار است، هم چنین بر اساس شاخص سهم بازار پایدار، عملکرد رقابتی عسل طبیعی ایران در بازارهای هدف، معمولا منفی برآورد شده است. به این ترتیب، مزیت رقابتی عسل طبیعی ایران طی دورة مورد بررسی دارای روند مشخص و پایدار نیست. پس کشور ایران باید بهدنبال کشورهایی برای بازار هدف خود باشد که آن کشورها خود مصرف کننده نهایی باشند و کشور ایران خودش ارزش افزوده کالای تولیدی خود را کسب کند.