مطالعات برنامهریزی استراتژیک مرکز ملی شمارهگذاری کالا و خدمات ایران
- تاریخ:
- 1395
- مجری:
- پرویز فتاحی
- کلیدواژه ها:
- شمارهگذاری کالا و خدمات، ایران کد، کدینگ، GS1، برنامهریزی استراتژیک، SP
مرکز ملی شمارهگذاری کالا و خدمات ایران به عنوان نماینده سازمان جهانی GS1 در ایران، وظیفه صدور شناسهها را مطابق با استانداردهای GS1 در ایران و همچنین توسعه و گسترش این استانداردها در ایران را دارد. در این مرکز هم کدهای GS1 و هم کد ایرانکد صادر می گردد. البته انتظار از این مرکز در چرخه یکپارچهسازی زنجیره تامین بسیار فراتر از صدور کد است. در این طرح علاوه بر بررسی کامل ویژگیهای GS1 و راهحلهای آن و همچنین اثربخشی آنها در بهبود زنجیرهای تامین در دنیا، به بررسی نقش مرکز در پازل اقتصادی کشور پرداخته شده است. همچنین ضمن بررسی نمونههای موفق در کشورهایی که GS1 را پیادهسازی نمودهاند راهکارهایی برای توسعه فعالیتهای مرکز ارایه شده است. از طرفی دیگر با توجه به نقش مهم شرکتهای خدماتی توسعه دهنده راهحل، ضمن مطالعه بررسی نمونههای موفق جهانی، رهنمودهایی برای توسعه SP ها در ایران ارایه شده است. نتایج مطالعات نشان از آن دارد که اجرای استانداردهای GS1 میتواند به بهبودهای چشمگیر در فرایندها و کاهش زیادی در هزینه عملیاتهای لجستیکی منجر شود. نمایندگان سازمان GS1 در هر کشوری منحصر به فرد بوده و چنین موسساتی در هیچ کشوری در دنیا خصوصی نیستند. نظر به اینکه ساختار مالکیتی مرکز در ایران با الزامات قانونی عضویت ایران در این سازمان جهانی و همچنین ماهیت کاری آن مغایرت بالایی دارد، رهنمودهایی برای حل این معضل در طرح ارایه شده است. همچنین، ضمن مطالعات برنامهریزی استراتژیک، اهداف، ماموریت و رهنمودهایی برای توسعه فعالیتهای مرکز و نقش آفرینی آن در اقتصاد کشور ارایه شده است.