برآورد قدرت بازاری و پراکندگی آن در صنایع غذایی ایران
- تاریخ:
- آبان 1397
- نویسنده:
- خلیل حیدری
- کلیدواژه ها:
- رقابت، قدرت انحصاری، مارکآپ، پراکندگی قدرت بازار
این مطالعه با هدف تعیین قدرت انحصاری 22 صنعت غذایی از 136 رشته فعالیت صنایع کارخانهای ایران در سطح کدهای آیسیک چهاررقمی و بررسی جایگاه صنایع غذایی از نظر پراکندگی قدرت بازار بین 23 رشته فعالیت در سطح کدهای دو رقمی آیسیک انجام گرفت. همچنین رویکرد غیرساختاری و پارامتریک، لو و یو برای برآورد قدرت انحصاری صنایع استفاده شد. بر اساس نتایج مطالعه، 73 درصد صنایع غذایی، قدرت انحصاری بیش از 10 درصد داشتند. صنایع تولید نان و انواع نوشیدنیها از بیشترین قدرت انحصاری برخوردار بودند، در حالی که صنایعی مانند آمادهسازی و آرد کردن غلات و حبوبات؛ کشتار دام و طیور؛ تولید فراوردهای لبنی؛ بستهبندی و درجهبندی پسته؛ تولید روغنهای نباتی و عملآوری گوشت و فرآوردهای آن، رفتاری رقابتی داشتهاند. در مجموع، 87 درصد صنایع ایران قدرت انحصاری و رفتاری غیررقابتی دارند. همچنین صنایع به طور متوسط دارای بازدهی کاهنده نسبت به مقیاس هستند و جایگاه صنایع غذایی از نظر نابرابری قدرت بازار رتبه دوازدهم در بین 23 صنعت با کد دو رقمی دارد. بنابراین، استفاده از ظرفیتهای بالقوه در برخی از صنایع مانند تولید آرد، با آزادسازی صادرات محصولات - به شرط نبود یارانه مواد اولیه- مفید خواهد بود. همچنین در خصوص صنایع کشتار دام و طیور این سیاست راهگشاست. به منظور افزایش رقابت در سایر صنایع، یکی از راهکارها کاهش و منطقی نمودن تعرفههای وارداتی با هدف بهبود رقابت در تولید این محصولات است.