تاریخ:
مرداد 1398
نویسنده:
فهیمه بهرامی
کلیدواژه ها:
تنظیم بازار، معیشت،‌سیاست‌های تجارت بین‌الملل

با توجه به اینکه غایت برنامه‌های تنظیم بازار با رویکرد تأمین معیشت مردم در یک بازار با حداقل هزینه‌های مبادله و یا حداقل نوسان قیمت است، برای ارزیابی موفقیت برنامه‌های تنظیم بازار بهترین شاخص و معیار وضعیت تحقق اهداف مذکور است. آنچه مسلم است و تجربیات کشورهای موفق در زمینه بازارهای امن با نوسانات پایین در حوزه قیمت و تعادل‌های بین عرضه و تقاضا نیز نشان می‌دهد آن است که وجود سیستم‌های قابل‌کنترل و شفاف ( نظیر بازارهای بورس کالا)، زیرساخت‌های مناسب ذخیره‌سازی و حمل‌ونقل کالا، امکان رهگیری کالاها در طول زنجیره ارزش آن به‌واسطه وجود شبکه‌های منسجم و قوی اطلاعات، راهکارهای اقتصادی جهت از بین بردن امکان ایجاد رانت برای ذی‌نفعان در طول زنجیره عرضه( آزادسازی قیمت‌ها به‌صورت تدریجی)، امکان تأمین درآمد برای اقشار آسیب‌پذیر و کوتاه نمودن مسیرهای توزیع کالا (از طریق کاهش ظرفیت‌های دلالی و افزایش مراکز توزیع مجهز به ظرفیت‌های ذخیره‌سازی متناسب با جمعیت منطقه توزیع)، امکان برقراری ارتباط بین برنامه‌ها و سیاست‌های تجارت بین‌الملل و برنامه‌های تنظیم بازار داخل و از همه مهم‌تر متمرکز شدن بر برنامه‌های کاهش قیمت تمام‌شده بجای تمرکز بر کنترل و سرکوب قیمت‌ها از مهم‌ترین‌ راهکارهای تنظیم بازار می‌باشد.


محصولات پژوهشی
ارتباط با ما

 آدرس: تهران، خيابان كارگر شمالی، روبروی پارك لاله، ساختمان ١٢۰٤
 تلفن: ٦٦٤٢٢٣٧٨-٨۰
 دورنگار: ٦٦٩٢٩٦٣٤
 پست الكترونيک: info@itsr.ir