- تاریخ:
- 1398
- مجری:
- منصور عسگری ارجنگی
- کلیدواژه ها:
- واژگان کلیدی: صادرات، صنعت، اشتغال، اندازه بنگاه، اقتصادسنجی، ایران.
چکیده: در حال حاضر عملکرد صادراتی بنگاههای صنعتی کشور در حد قابل قبولی نیست و شواهد تجربی نشان میدهد این عملکرد میتواند به سطح بالاتری افزایش یابد. بررسی این موضوع در بنگاههای صنعتی ایران ضرورت دارد. اهمیت صادرات و تاثیر آن بر رشد اقتصادی کشور ما و عملکرد نه چندان قابل قبول صادرات صنعتی کشور در سالهای اخیر، ضرورت تجزیه و تحلیل عوامل موثر بر صادرات صنعتی در بنگاههای بزرگ صنعتی کشور را دو چندان میسازد. لذا این پژوهش به بررسی تاثیر عوامل موثر بر صادرات بنگاهها میپردازد. هدف اصلی این پژوهش تجزیه و تحلیل اثرات عوامل درون بنگاه و برون بنگاهی در کنار عامل مقیاس بر صادرات بنگاهها بودهاست. بر اساس یافته¬های این مطالعه، اشتغال (اندازه بنگاه) رابطه مثبتی با مقدار صادرات بنگاه دارد. اما با بررسی ضرایب اشتغال صنعت به تفکیک کد¬های چهار رقمیISIC ضریب اشتغال در برخی از صنایع مثبت و در برخی دیگر منفی است. در گروهی که ضرایب اشتغال برای صنایع مثبت است میانگین سهم از اشتغال کل برای گروه، 61 درصد است که بیش¬تر از میانگین سهم اشتغال گروه منفی، (39 درصد)بودهاست. هرچه سهم از اشتغال بیش¬تر باشد، سهم از صادرات نیز بیش¬تر خواهد بود. لذا با توجه به یافته¬های این تحقیق، متغیر فراوانی نسبی عامل تولید (اشتغال) در تولیدات صنعتی ایران متغیر مهمی برای افزایش صادرات است و در نتیجه بنگاه¬ها برای داشتن سهم نسبی بالاتر از صادرات نیازمند بکارگیری سهم نسبی بیش¬تری از اشتغال هستند. ده صنعت مهمی که در آن¬ها عامل تولید اشتغال سهم چشمگیر¬تری در صادرات داشته¬اند شامل؛ تولید فرش ماشینی و موکت (1726)، تولید انواع رنگ و روغن جلا و پوششهای مشابه و بتانه (2422)، تولید کود شیمیایی و ترکیبات ازت (2412)، تولید محصولات سرامیکی نسوز عایق حرارت (2692)، تولید فرآورده لبنی (1520)، بریدن و شکل دادن و تکمیل سنگ (2696)، تولید سایر محصولات لاستیکی (2519)، تولید بدنه اتاقسازی برای وسایل نقلیه موتوری و ساخت تریلر و نیم تریلر (3420)، تولید سایر محصولات کانی غیرفلزی طبقهبندی نشده در جای دیگر(2699) و تولید آلات برنده و ابزار دستی و یراقآلات عمومی (2892) است.