تاریخ:
1398
مجری:
فاطمه خارکش, وحید بزرگی, امیرهوشنگ فتحی‌زاده, فروغ مصطفی منتقمی, فرزاد مرادپور, وحيد کريمي, محمدصادق فتحي‌زاده
کلیدواژه ها:
فرانچایز، حقوق قراردادها، حقوق رقابت، حمایت از مصرف کننده

رشد فرانشیز به عنوان یک قالب کسب و کار نوین باعث شده که مقامات بعضی کشورها به این نتیجه برسند که قانون خاصی به منظور ترغیب فعالان اقتصادی برای ورود به این حوزه، با کاهش ریسک‌های ورود و فعالیت، مورد نیاز است. این در حالی است که نظام حقوقی ما هنوز فرصت پرداختن به جایگاه این نوع قراردادها را پیدا نکرده است. عدم وجود قوانین مدون در این خصوص باعث شده است که فعالان این حوزه در طول دوره اجرا و همچنین خاتمه قراردادهای فرانشیز با مسائل و مشکلاتی نظیر صیانت از حقوق مالکیت فکری (مانند اسرار تجاری، دانش فنی، نام و برند تجاری...)، رعایت استانداردها و الزامات کیفی تعریف شده در شبکه توسط فرانشیزدهنده توسط امتیازگیرندگان و نظارت بر اعمال یکسان این استانداردها در شبکه، مباحث مربوط به ترویج و تبلیغ محصول و برنامه‌های افزایش فروش و نظارت بر اجرای این ضوابط ضمن پیشگیری از بروز تشتت قیمت در شبکه و بروز رقابت مخرب در میان اعضای شبکه به زیان مصرف‌کنندگان وغیره مواجه باشند. در پژوهش حاضر با بررسی قوانین کشورهایی که در این زمینه قانون خاص دارند، تلاش شده است که به پیش‌نویس یک قانون متناسب با نیازهای فعالان این حوزه در داخل کشوردست یابیم. رویکرد غالب برای نیل به این منظور، تسهیل این قبیل فعالیت‌ها و حداقل مداخله نهادهای دولتی در انعقاد و پیش‌برد نهاد فرانچایز و صیانت از هویت قراردادی آن بوده است.


محصولات پژوهشی
ارتباط با ما

 آدرس: تهران، خيابان كارگر شمالی، روبروی پارك لاله، ساختمان ١٢۰٤
 تلفن: ٦٦٤٢٢٣٧٨-٨۰
 دورنگار: ٦٦٩٢٩٦٣٤
 پست الكترونيک: info@itsr.ir