تحلیل تاثیر تجارت بر پراکندگی قدرت انحصاری صنایع در ایران
- تاریخ:
- آبان 1399
- نویسنده:
- خلیل حیدری
- کلیدواژه ها:
- قدرت انحصاری، صنایع ایران، پراکندگی قدرت انحصاری، تجارت.
پراکندگی قدرت انحصاری بین صنایع، مستقل از قدرت انحصاری هر صنعت میتواند موجب تخصیص ناکارای منابع گردد و از جمله راهکارهای شناخته شده برای کاهش قدرت انحصاری و پراکندگی آن، افزایش تجارت است. لذا بررسی تاثیر تجارت بر قدرت انحصاری صنایع و پراکندگی قدرت انحصاری بین صنایع از اهمیت بسزایی برخوردار است. در این مقاله ارزیابی تاثیر تجارت بر پراکندگی قدرت انحصاری صنایع در ایران در قالب یک مدل پانل دیتا صورت میگیرد. این مدل پراکندگی قدرت بازار صنایع را تابعی از پراکندگی شاخص بازبودن درجه اقتصاد (نسبت تجارت به تولید)، پراکندگی بهرهوری کل عوامل تولید، نرخ تعرفه در نظر میگیرد. همچنین اطلاعات و دادههای مورد نیاز نیز از طرح کارگاههای صنعتی ده نفر کارکن و بیشتر مرکز آمار ایران و گمرک ج.ا.ا برای دوره 1374 تا 1392 فراهم شده است. یافتهها: تجارت رابطه غیرمستقیمی با پراکندگی قدرت بازار دارد به این معنا که با افزایش تجارت یا پراکندگی آن، پراکندگی قدرت بازار کاهش مییابد که خود عامل بهبود تخصیص منابع و در نتیجه افزایش بهرهوری عوامل تولید است. لذا سیاستهایی که منجر به افزایش حجم تجارت گردد پراکندگی قدرت انحصاری صنایع را کاهش میدهد. همچنین افزایش بهرهوری، پراکندگی قدرت انحصاری صنایع را کاهش میدهد. نکته پایانی آنکه نرخ تعرفه تاثیر معنادار و مستقیمی بر پراکندگی قدرت بازار ندارد.