بررسی تحولات بخش خردهفروشی جهان و ایران در دوران شیوع کرونا با تاکید بر فروشگاههای زنجیرهای بزرگ
- تاریخ:
- شهريور 1399
- نویسنده:
- -
- کلیدواژه ها:
- خردهفروشی، شیوع کرونا، فروشگاههای زنجیرهای
فروشگاههای زنجیرهای نقش مهمی در کالارسانی به مردم در شبکه توزیع کالا به خصوص در سطح نظام خرد دارند و درواقع ویترین شبکه توزیع کالا محسوب میشوند. اهمیت این نوع فروشگاهها در کاهش هزینه زمان مصرفکنندگان (هزینه فرصت)، کاهش ترددهای چندین باره برای تامین کالاهای موردنیاز، تهیه بخش عمدهای از کالاهای موردنیاز در یک سقف واحد و غیره است. شیوع ویروس کرونا طی ماههای اخیر، تاثیرات عمیقی را بر بخش خردهفروشی جهان داشته که از مسائلی چون اعمال محدودیتها و پروتکلهای بهداشتی برای مقابله با شیوع بیماری، کاهش سطح درآمدها و تغییر در تقاضای مصرفکنندگان ناشی میشود. الگوهای رفتاری مصرفکنندگان به دلیل ملاحظات بهداشتی و اقتصادی تغییرات قابل توجهی داشته است. از یک سو تقاضا برای خرید اقلام ضروری خوراکی و بهداشتی افزایش قابل توجهی داشته و تقاضا برای خرید اقلام غیرضروری کاهش یافته است. از سوی دیگر، جهان شاهد روندهایی نظیر افزایش اقبال به خریدهای آنلاین، تمایل به خرید مواد غذایی محلی، توجه به ارزش واقعی کالا در مقابل قیمت آن، کاهش وفاداری به برندهای مطرح جهانی به نفع برندهای محلی در دسترس و سالمتر بوده است. مجموعه این موارد، تغییرات مهمی را در فعالیتهای بخش خردهفروشی جهان و بهخصوص فروشگاههای زنجیرهای که نقش مهمی در تامین نیازهای روزانه مصرفکنندگان به اقلام ضروری و پرمصرف دارند، موجب شده است.