- تاریخ:
- اسفند 1399
- نویسنده:
- محمد شيخعليشاهي
- کلیدواژه ها:
- صنعت خودرو؛ چشمانداز؛ فناوری؛ روندهای آتی.
در این مطالعه روند تحولات صنعت خودرو مورد ارزیابی قرار گرفته است. انتظار میرود که صنعت خودرو در سالهای آتی از لحاظ تولید و مصرف بر بازارهای آسیایی متمرکز شود. ذائقه مصرفکنندگان، چه در بازارهای در حال توسعه و چه در بازار کشورهای توسعه یافته، متمایل به خودروهای کوچکتر و کم مصرفتر خواهد شد. در کشورهای توسعه یافته سبک زندگی و ترجیحات افراد مبتنی بر استفاده کمتر از خودروی شخصی بوده و خودروی شخصی دیگر به عنوان عامل تعیینکننده جایگاه اجتماعی نخواهد بود. با توجه به تغییرات در قوانین و همچنین با افزایش آگاهی مصرفکنندگان، عوامل زیستمحیطی نظیر کاهش گازهای گلخانهای و توسعه پایدار، اهمیت بیشتری یافته و خودروهای دونیرویی (هیبرید) و الکتریکی سهم بیشتری از بازار را به خود اختصاص میدهند. این امر مستلزم سرمایهگذاری بر روی تحقیق و توسعه و کاهش هزینه تولید و نگهداری خودروهای کم مصرف ضمن افزایش کارایی است. تجهیزات ارتباطی و الکترونیکی بخش جذاییناپذیر از خودروهای آینده هستند که کاربردهایی نظیر هوشمندسازی و خودران شدن خودروها و افزایش ایمنی وسائل نقلیه دارند. مدلهای کسب و کار جدید برای جابجایی و حمل و نقل نظیر خودروهای اشتراکی مورد استقبال بیشتری قرار میگیرند. شرکتهای خودروسازی نیز از مدلهای کسب و کار جدید و مشارکتهای گسترده برای دستیابی به بازار وسیعتر، کاهش هزینههای تحقیق و توسعه و دستیابی سریعتر به فناوریها بهره میبرند. انتظار میرود دسترسی به نیروی انسانی متخصص و مهندسان ماهر در جوامع سالخورده به عنوان یک چالش اساسی مطرح شود؛ از این رو تامین قطعات و محصولات از تولیدکنندگان محلی افزایش مییابد. بازیگران جدیدی به خصوص از میان شرکتهای فناور به بازار ورود میکنند و همکاریها بین شرکتهای خودروسازی و شرکتهای فناور افزایش مییابد. در نهایت شرکتهای موفق در این حوزه سطح بالایی از انعطافپذیری را در تجهیزات تولیدی و فرآیندهای عملیاتی به کار میگیرند و شخصیسازی خودروها به عنوان یک الزام مطرح میشود. در خصوص خودروهای تجاری نیز روندهای فوق با اندکی تاخیر زمانی قابل تصور است و با توجه به تقاضای روزافزون در این بخش، انتظار رشد تولید و مصرف خودروهای باربری سنگین به خصوص در آسیا و اقیانوسیه میرود.