تحلیل تجارت ایران و کره جنوبی (با تاکید بر شناسایی بازارهای جایگزین برای اقلام عمده وارداتی از کره جنوبی)
- تاریخ:
- خرداد 1400
- نویسنده:
- حسن ثاقب, پریسا یعقوبی منظری
- کلیدواژه ها:
- کره جنوبی، ایران، تولید صنعتی، تحریم، تجارت
کره جنوبی روند توسعه خود را از دهه ۱۹۶۰ شروع کرده و با برنامهریزی منسجم توانسته در تشکیل زنجیرههای ارزش و تخصصی سازی عمودی (VSI) و اتصال به زنجیرههای ارزش جهانی خود را به عنوان یکی از نمونههای موفق آسیایی مطرح نماید. بر اساس آمار مرکز تجارت بینالملل، در سال 2019، کل ارزش تجارت کالا و خدمات کره جنوبی بالغ بر 1275 میلیارد دلار بود که 1045 میلیارد آن مربوط به تجارت کالایی و مابقی (228 میلیارد دلار) مربوط به خدمات بوده است. از کل 228 میلیارد دلار تجارت خدمات، 126 میلیارد دلار به صادرات و 102 میلیارد دلار به واردات اختصاص داشته است. این کشور از تنوع بالایی در صادرات کالاهای صنعتی و واردات مواد خام و کالاهای واسطهای مورد نیاز صنایع خود برخوردار است. توسعه تولید و صادرات کالاهای مختلف صنعتی طی دهههای اخیر توسط کشور کرهجنوبی از یک سوء و وجود منابع نفتی و معدنی فراوان و آماده برای عرضه و همچنین صنایع در حال رشد و نیازمند فناوری ایران (در جایگاه یک کشور در حال توسعه) از سوی دیگر، سبب شکلگیری درجه بالایی از اکمال تجاری بین دو کشور گردید.