تاریخ:
1402
مجری:
غلامرضا عینی
کلیدواژه ها:
لجستیک، تجارت الکترونیک، مطالعه تطبیقی

امروزه پیشرفت فناوری اطلاعات و به تبع آن توسعه تجارت الکترونیک بر کسی پوشیده نیست در این میان موضوع لجستیک نقش بسیار مهمی در تجارت الکترونیک ایفا می‌کند و نقش آن با رشد تجارت الکترونیکی تکامل یافته است. چرا که در اکثر بخش‌ها، معاملات به صورت الکترونیک اتفاق می‌افتد،‌ حال آنکه کالا و محصول نهایی باید بصورت فیزیک به دست مشتریان برسد. زمانی که تجارت الکترونیکی و خریدهای آنلاین شروع به رشد کرد بسیاری پیش‌بینی کردند که این پایان راه برای بسیاری از واسطه‌هایی است که در زنجیره های تامین سنتی هستند،‌ زیرا عرضه‌کنندگان و تولیدکنندگان بیشتر و بیشتری احتمالا جهت کاهش هزینه‌های لجستیکی، افزایش زمان تحویل، ‌رضایتمندی مشتریان و رقابت در بازار آنلاین به فروش مستقیم به مشتریان ترجیح می‌دهند. در حالی که چنین نشد و ارائه‌دهندگان خدمات لجستیکی که با خریدهای آنلاین و اینترنتی سر و کار داشتند، شاهد رشد فوق العاده در تجارت بوده‌اند. نقش صنعت لجستیک با پیشرفت‌های تکنولوژیک در حال گسترش است و نیاز به آن دارد که زیرساخت‌های لازم، ارتباطات و غیره برای تحقق کامل آن مهیا گردد. بدون شک بکارگیری فناوری اطلاعات و تجارت الکترونیک در زمینه پشتیبانی و اجرا خواهد توانست منافع زیادی را همراه با کاهش همزمان هزینه‌ها و افزایش رضایت مشتریان، به همراه داشته باشد. ولی باید دانست که سرمایه‌گذاری بر روی زیرساخت‌های فناوری اطلاعات به تنهایی کافی نخواهد بود، بلکه ممکن است تغییرات اساسی در جنبه‌های فیزیکی زنجیره تامین نیز ضروری باشد، تا منافع بالقوه لجستیک الکترونیک به طور کامل حاصل آید. در این طرح پژوهشی ابتدا تبیین کلیات طرح و مبانی نظری لجستیک و تجارت الکترونیک مورد مطالعه قرار گرفت و سپس مروری بر تجربیات جهانی در زمینه توسعه لجستیک تجارت الکترونیک پنج کشور که شامل کشورهای، چین، آمریکا، انگلیس، کره و ژاپن می‌باشد قرار گرفت و سپس وضع موجود لجستیک تجارت الکترونیک در کشور با قابلیت پیاده‌سازی در کشور مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت.


محصولات پژوهشی
ارتباط با ما

 آدرس: تهران، خيابان كارگر شمالی، روبروی پارك لاله، ساختمان ١٢۰٤
 تلفن: ٦٦٤٢٢٣٧٨-٨۰
 دورنگار: ٦٦٩٢٩٦٣٤
 پست الكترونيک: info@itsr.ir