سیاست های حمایتی کشورها و استراتژی های توسعه شرکت های فعال در حوزه خودروهای برقی با توجه به ملاحظات زیست محیطی
- تاریخ:
- تير 1403
- نویسنده:
- محمدرضا عطارپور, اکبر محمدي, مجيد جليلي
- کلیدواژه ها:
- خودروهای برقی - سیاستهای حمایتی - تجربه کشورها - زیست محیطی
• هزینههای جهانی توسط دولتها و مصرف کنندگان در حوزه خودروهای برقی در چند سال اخیر به طور قابل توجهی افزایش یافته و در سال 2022 از 400 میلیارد دلار فراتر رفته است. از این میزان عمده هزینه توسط مصرف کنندگان صورت گرفته و دولت ها نزدیک به 40 میلیارد دلار تسهیلات و یارانه اعطا کرده اند. • در سال 2022، 11 کشور یادداشت تفاهم جهانی را در مورد وسایل نقلیه متوسط و سنگین بدون آلایندگی امضا کردند که تعداد کل امضاکنندگان را به 27 نفر رساند. هدف این کشورها فروش 100٪ کامیون و اتوبوس جدید با آلایندگی صفر تا سال 2040 است. • در کنار خودروهای برقی، توسعه باتری ها نیز مورد توجه دولت ها قرار گرفته است. برای مثال دولت ایالات متحده برای تولید باتری داخلی تا 35 دلار در هر کیلووات ساعت، به علاوه 10 دلار دیگر در هر کیلووات ساعت برای مونتاژ ماژول، یارانه می دهد.اتحادیه اروپا برنامه ریزی کرده است تا تقریباً 90٪ از تقاضای سالانه این اتحادیه برای باتری توسط تولیدکنندگان باتری اتحادیه اروپا برآورده شود. دولت هند برنامه ریزی کرده است تا ظرف 5 سال، با تخصیص مالی به شرکتها بر اساس فروش باتریهای تولید شده در هند و دستیابی به افزایش حداقل 25٪ ارزش افزوده داخلی در سال اول (که در سال پنجم به 60٪ می رسد)، به ظرفیت تولید داخلی 50 گیگاوات ساعت برسد. • یکی از اهداف توسعه خودروهای برقی کاهش آلودگی هواست. در این راستا چین هدف گذاری کرده است تا در سال 2030 سهم خودروهای الکتریکی از فروش خودرو را در «مناطق کنترل کلیدی آلودگی هوا» که تقریباً 80٪ بازار خودروهای چین را شامل میشود، به 50% برساند. در ایالت کالیفرنیا نیز هر خودرویی که از سال 2035 به بعد فروخته شود، باید یک خودروی بدون گازهای آلاینده باشد یا از نوع خودروهای پلاگین هیبرید باشد. این تصمیم به دنبال حمایت مداوم از خودروهای بدون آلایندگی و خودروهای کربن صفر در کالیفرنیا در دهههای گذشته مانند اعطای اعتبار به خودروی بدون گازهای آلاینده است. • با توسعه بازار خودروهای برقی در بسیاری از کشور، ساختار حمایت از خرید خودروی برقی به سمت توسعه زیرساخت های آن در حال تغییر است و بسیاری از کشورها که بازارهای خودروهای برقی آنها در حال رشد است، اکنون نیز در حال کاهش یا تغییر ماهیت حمایت های تحریک خرید هستند. برای مثال چین حمایت ها از سمت خرید خودروی برقی را به سمت توسعه زیرساخت های شارژ متمایل کرده است. • پژوهش های اخیر نشان میدهد که پشتیبانی سیاستی احتمالی برای خودروهای تمام برقی نسبت به خودروهای هیبرید (PHEV) در حال قوی تر شدن است. به عنوان مثال در اروپا، کشورهای بلژیک، فنلاند، هلند، پرتغال و انگلستان در بازه زمانی 2019-2022 از خودروهای تمام برقی حمایت کردند، اما از خودروهای هیبرید حمایت نکردند. همچنین خودروهای سنگین برقی از دیگر حوزه های رو به رشد در سطح جهان است، برای نمونه ایالات متحده، یک میلیارد دلار برای وسایل نقلیه و زیرساخت توسعه HDVs بودجه در نظر گرفته است. • باتری یکی از اجزای کلیدی خودروی برقی است. در سال ۲۰۲۲، CATL که تقریباً ۴۰٪ از بازار جهانی سلولهای خودروی برقی را تشکیل میدهد و با فاصلهای قابل توجه از LG Energy و BYD قرار دارد، سود خالص خود را نسبت به سال ۲۰۲۱ تقریباً دو برابر کرد. • بر اساس تحلیل های اقتصادی از رشد بازار خودروی های برقی، بازار باتریهای لیتیوم-یون میتواند از ۹۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۲ به ۲۵۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۳۰ گسترش یابد. با این حال، رشد سرمایهگذاری شرکتها در سال های اخیر کندتر بود و عملکرد مالی در سال ۲۰۲۲ نیز به اندازه سالهای ۲۰۲۰-۲۰۲۱ بالا نبود. سود ناخالص اصلی تولیدکنندگان باتری از بیش از ۳۰٪ در سال ۲۰۱۵ به حدود ۲۰٪ در سال ۲۰۲۲ به طور پیوسته کاهشی بوده است. • تویوتا، جنرال موتورز، هیوندای و فورد به ترتیب ۲.۵ میلیارد دلار، ۶.۶ میلیارد دلار، ۵.۵ میلیارد دلار و ۱۱.۴ میلیارد دلار در سازههای تولید خودروی برقی و باتری در آمریکا سرمایهگذاری کرده اند. برای تأمین مواد معدنی حیاتی مورد نیاز برای باتریها، خودروسازان نیز با شرکتهای معدنکاری همکاری میکنند یا حتی به صورت مستقیم در عملیات معدنکاری سرمایهگذاری میکنند.