تاریخ:
دي 1403
نویسنده:
سمیرا گلکاران مقدم
کلیدواژه ها:
استراتژی - صادرات - میوه - پاکستان

استراتژی حاضر با هدف رشد بخش میوه و سبزیجات در پاکستان از طریق یک فرآیند مشارکتی میان ذینفعان بخش دولتی و خصوصی طی یک دوره 5 ساله مسیر پیشنهادی مشخصی را ترسیم می‌نماید. این استراتژی که بخشی جدایی ناپذیر از چارچوب سیاست استراتژیک تجاری پاکستان است به طور جامع به شناسایی محدودیت‌ها و فرصت‌ها می‌پردازد تا بتواند از طریق گام‌های مشخصی تحت عنوان طرح اقدام (PoA) رشد و توسعه بخش میوه و سبزیجات را محقق نماید. طی دو دهه اخیر بعلت افزایش آگاهی و اهمیت دادن بیشتر مصرف‌کنندگان به سلامت در کشورهای با درآمد بالا و تمایل رو به رشد برای تنوع بیشتر در محصولات باغی، واردات جهانی میوه‌ و سبزیجات (F&V) تقریباً چهار برابر شده و به 213 میلیارد دلار در سال 2020 رسیده است. اگرچه سهم قابل ملاحظه بازار به کشورهای توسعه‌یافته اختصاص دارد ولی کشورهای در حال توسعه، به ویژه کشورهای آسیایی نیز سهم خود را از تقاضای جهانی که به واسطه رشد جمعیت، شهرنشینی و افزایش درآمد سرانه تقویت شده افزایش داده‌اند. در پی تنوع جغرافیایی و آب و هوای مناسب پاکستان، بخش کشاورزی تقریباً 20٪ از تولید ناخالص داخلی کشور (GDP) و 38٪ اشتغال را به خود اختصاص داده است. از لحاظ معیشتی تقریباً 60 تا 70 درصد از جمعیت به این بخش وابسته هستند. بیش از 35 نوع میوه و سبزیجات در پاکستان تولید می‌شود که خود نشان دهنده پتانسیل قابل توجه‌ کشور در این بخش می‌باشد. در کنار پتانسیل موجود، این بخش با چالش‌های متعددی نیز روبروست که که مهمترین آن‌ها عبارتند از : • عدم تحقیق و توسعه (انواع بهبود یافته، مکانیزم‌های کنترل بیماری)؛ • عدم دسترسی به اطلاعات صادراتی در طول دوره تولید؛ • عدم پذیرش تکنولوژی‌های جدید همچون کاشت بدون آفت، نوآوری‌های هوشمند آب و هوایی، آبیاری قطره‌ای و مکانیزاسیون توسط کشاورزان ؛ • عدم آگاهی کشاورزان از تقاضای بازارهای بین‌المللی برای انواع مختلف میوه‌ها و سبزیجات؛ • هزینه‌های بالای حمل و نقل هوایی و دریایی؛ • عدم دسترسی به اسکنرهای پیشرفته در بنادر؛ • کمبود امکانات سردخانه در بنادر؛ • هزینه‌های بالا و زمان انتظار طولانی و کمبود ظرفیت آزمایشگاه‌ها برای مقاصد صادراتی؛ • کانال‌های تجاری غیرقانونی و قاچاق از طریق مسیرهای زمینی؛ با توجه به عوامل محدود‌کننده که در بالا ذکر شد دولت پاکستان با اتخاذ استراتژی صادراتی که در آن تمرکز بر کشت میوه‌ها و سبزیجاتی که تقاضای جهانی دارند، پیگیری و رعایت الزامات کیفی و ایمنی غذایی و توجه به بازارهای با پتانسیل بالا با هدف افزایش کارآیی و استفاده بهینه از منابع طبیعی درصدد ایجاد درآمد پایدار برای جمعیت روستایی برآمده است. بطور خلاصه اهداف استراتژیک پاکستان در بخش میوه و سبزیجات با تمرکز بر ایجاد یک بخش میوه و سبزیجات مدرن برای پاسخگویی بهتر به تقاضای بازارهای جهانی، از نظر کیفیت، کمیت و پایداری به شرح ذیل می‌باشد: • دستیابی به بازده بالاتر جهت افزایش بازده سطح زیرکشت بواسطه سرمایه‌گذاری در محصولات قابل عرضه در بازار • ایجاد محیط تجاری توانمند جهت افزایش رقابت صادرکنندگان میوه و سبزی در بازارهای جهانی • تقویت و بهبود کانال‌های توزیع میوه و سبزیجات برای گسترش نفوذ در بازار دستیابی به اهداف استراتژی فوق از یک سو نیازمند هماهنگی اقدامات، نظارت بر پیشرفت و بسیج منابع جهت عملیاتی نمودن آن است و ازسوی دیگر اولویت قرار دادن برنامه‌های ذیل حایز اهمیت است: • ارایه برنامه‌های آموزش حرفه‌ای رسمی و استاندارد در عملیات خوب کشاورزی (GAP) برای کشاورزان خرده پا و کارگران روستایی، در قالب آموزش عملی در مزرعه. • ترویج تحقیقات علمی برای ایجاد تنوع در محصولات و پیشگیری از گسترش آفات و بیماری‌ها • بهبود دسترسی به بذر و مواد کاشت با کیفیت • ارتقاء فناوری‌های تولید و زیرساخت‌های پس از برداشت برای کاهش از بین رفتن محصولات • تسهیل بهبود روش‌های صادرات میوه و سبزی • امضا و اجرای پروتکل‌های صادراتی بهداشتی و گیاهی (SPS) و موافقتنامه‌ای برای شناسایی متقابل استانداردهای کیفیت با شرکای تجاری کلیدی در مورد الزامات کیفیت و ایمنی مواد غذایی برای بهبود دسترسی به بازار و گسترش صادرات به مقاصد جدید.


محصولات پژوهشی
ارتباط با ما

 آدرس: تهران، خيابان كارگر شمالی، روبروی پارك لاله، ساختمان ١٢۰٤
 تلفن: ٦٦٤٢٢٣٧٨-٨۰
 دورنگار: ٦٦٩٢٩٦٣٤
 پست الكترونيک: info@itsr.ir