بالا بردن استانداردهای تولیدی عاملی برای توسعه صادرات دارو

در راستای اجرای طرح "یکپارچه سازی سیاست های صنعتی، تجاری و فناوری حوزه داروهای زیستی"، که به همت موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی و با حمایت معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور انجام می‌شود،‌ میزگرد تخصصی آسیب شناسی بستر صنعتی و بنگاهی این صنعت در محل موسسه برگزار شد. 
به گزارش روابط عمومی موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی، در این میزگرد که با حضور مسئولان و متخصصانی از وزارت صنعت،‌ معدن و تجارت، معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور، وزارت بهداشت،‌ درمان و آموزش پزشکی و تولیدکنندگان و واردکنندگان داروهای زیستی برگزار شد، چکیده ای از یافته های طرح ارائه و نظرات و پیشنهادهای خبرگان در خصوص یافته ها و نیز روند ادامه گردآوری اطلاعات برای دستیابی به اهداف طرح دریافت شد.
در ابتدای میزگرد، دکتر سپهر قاضی نوری، به عنوان یکی از مجریان این طرح، مطالبی در خصوص محتوای گردآوری شده از بستر صنعتی و بنگاهی حوزه داروهای زیستی ارائه و به سیر تاریخی صنعت داروسازی کشور از اوایل دهه 1330 تاکنون اشاره کرد.
وی  ضمن ارایه گزارشی از وضع موجود صنعت داروهای زیستی کشور گفت: در حال حاضر در کشور 18 شرکت ایرانی، در حال تولید 20 داروی زیستی هستند و 49 شرکت نیز به امر واردات این نوع داروها مشغول هستند. 
قاضی نوری اظهار کرد: مطابق آمار، ارزش ریالی بازار داروهای زیستی کشور در سال‌های اخیر در حال رشد بوده است به نحوی که تولید داخلی این داروها از 94 میلیارد تومان در سال 1389 به 493 میلیارد تومان در 10 ماهه 1394 رسیده است. از سوی دیگر، میزان واردات داروهای زیستی نیز رشد چشم گیری داشته به نحوی که از 153 میلیارد تومان در سال 1389 به حدود هزار میلیارد تومان در سال 1394 افزایش یافته است. 
وی از جمله مشکلات و تنگناهای موجود در زنجیره ارزش داروهای زیستی کشور را مقیاس کوچک شرکتهای تولیدی، تأثیر تحریم‌ ها بر واردات برخی تجهیزات مورد نیاز این صنعت، نبود انسجام میان سیاستگذاران و ذی‌ نفعان مختلف این حوزه و تعامل نامناسب دانشگاه ها و موسسات تحقیقاتی عمومی با شرکت های خصوصی عنوان کرد و از صاحب نظران حاضر خواست که به  هفت سئوال کلیدی که می تواند راهگشای سیاستگذاری منسجم صنعتی، تجاری و فناوری باشد پاسخ دهند. 
در ادامه این میزگرد دکتر حسین وطن پور،‌ مدیرکل توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت با اشاره به سطح بالای دانش حوزه داروهای زیستی در کشور، کوچک بودن مقیاس بسیاری از شرکت‌ های تولیدکننده داروهای زیستی ایرانی و به تبع آن، توان محدود آن ها برای مواجهه با هزینه های بالای تولید داروی زیستی را به عنوان یکی از مشکلات عمده این صنعت ذکر و بر لزوم توجه به برندسازی به عنوان یکی از فاکتورهای اصلی موفقیت در این صنعت، تاکید کرد.
در ادامه، دکتر  امیدوار، عضو هیات مدیره شرکت آریا تیناژن، به نادیده گرفتن صنعت داروسازی به عنوان جزئی از جورچین توسعه صنعتی کشور اشاره و اقدامات و مشوق های دولت برای رفع موانع صادرات مانند کمک مالی به فرایند ثبت داروهای ایرانی در خارج از کشور را به عنوان یکی از پیش نیازهای هدف گرفتن بازارهای خارجی عنوان کرد.
وی بر هماهنگ شدن حمایت های دولتی با میزان بلوغ شرکت های تولیدکننده داروهای زیستی، لزوم استفاده از تجربیات کسب شده در صنعت داروهای شیمیایی برای استفاده در سیاستگذاری حوزه داروهای زیستی تاکید کرد.
در ادامه میزگرد، دکتر فریدون مهبودی، رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات بیوتکنولوژی پزشکی ایران، حمایت دولت از ادغام شرکت های کوچک در شرکت های بزرگ مانند ارائه کمک مالی با سود کم به شرکت های بزرگ برای خرید شرکت های کوچک یا شرکت های رشد یافته توسط شتاب دهنده ها را مهم ارزیابی کرد.
مهبودی افزود: باید حمایت های دولتی متناسب با اندازه بنگاه ها متفاوت باشد. به عنوان نمونه می توان به شرکت های کوچک و نوپا گرنت های سرمایه گذاری ارائه کرد در حالی که برای شرکت های بزرگتر می توان مشوق های صادراتی اختصاص داد.
دکتر سبزواری، مدیرعامل شرکت ارکید فارمد، ضمن بیان دغدغه های خود مبنی بر این که صنعت داروهای زیستی نباید تنها به ژنریک سازی بسنده کند و باید راه هایی اندیشید که در آینده شرکت های داخلی، قربانی سیاست های شرکت های بزرگ چندملیتی نشوند افزود: اجرای قانون الزام ورود شرکت های بین المللی به کشور از مرحله بانک سلول (Cell Line) برای داروهایی که تولید داخلی دارند یکی از مواردی است که می تواند هم از صنعت داخلی محافظت کند و هم به توسعه فناوری در کشور بینجامد.
دکتر هاشمی، نماینده شرکت عبیدی در ادامه این جلسه به تعارض نقش ها و تمرکز تصمیمات حوزه داروسازی در یک ارگان اشاره کرد و تجمیع و تمرکز نقش های سیاستگذاری، استانداردگذاری، قیمت گذاری، خرید و نظارت در یک نهاد را مخالف توسعه صنعتی دانست.
وی بر لزوم بالا بردن استانداردهای تولیدی در صنعت داروی کشور به عنوان عاملی کلیدی برای حرکت به سمت توسعه صادرات، به خصوص صادرات به بازار کشورهای دارای مقررات سخت گیرانه و زمان مند بودن تعرفه ها و انحصارها تاکید و حمایت بی قید و زمان را مخالف توسعه صنعت دارو عنوان کرد.
دکتر میثم نریمانی، مدیر کل دفتر سیاستگذاری معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور به بیان دغدغه های این معاونت در خصوص یکپارچه شدن سیاست های صنعتی، تجاری و فناوری پرداخت و اظهار امیدواری کرد که انجام چنین طرح هایی با مشارکت ذی نفعان مختلف، بتواند به توسعه صنعتی و فناورانه کشور در بخش های مختلف بیانجامد.
در پایان، دکتر داریوش مبصر، معاون پژوهش موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی، به جمع بندی جلسه پرداخته و اجرای موفقیت آمیز این طرح با مشارکت ذی نفعان مختلف را آغازگر راهی برای انجام چنین طرحهایی در دیگر رشته فعالیت های صنعتی برای کمک به سیاستگذاران کشور دانست.

 

 

محصولات پژوهشی
ارتباط با ما

 آدرس: تهران، خيابان كارگر شمالی، روبروی پارك لاله، ساختمان ١٢۰٤
 تلفن: ٦٦٤٢٢٣٧٨-٨۰
 دورنگار: ٦٦٩٢٩٦٣٤
 پست الكترونيک: info@itsr.ir