همکاری کشورهای مسلمان عاملی برای حضور فعال‌تر در تجارت جهانی محصولات حلال

عضو هیات علمی موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی تاکید کرد: برای حضور فعال‌تر در تجارت جهانی محصولات حلال، لازم است همکاری کشورهای مسلمان در این زمینه بیشتر شود.
به گزارش روابط عمومی موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی، بیتا نوروزی در سخنرانی علمی با عنوان  الزامات صنعت حلال با تاکید بر صنعت دارو که در محل موسسه برگزار شد، گفت: امروزه حلال تنها يك مسئله ديني نيست بلكه در مقياس تجاري گسترده شده و به‌عنوان نشان جهاني در اطمينان از كيفيت و انتخاب نحوه زندگي در نظرگرفته مي‌شود. 
وی با بیان اینکه حلال بخش وسیعی از امور مالی اسلامی، غذای حلال، پوشش یا مد، توریسم، محصولات دارویی، بهداشتی و آرایشی، رسانه و سرگرمی را در برمی گیرد افزود: جمعيت روبه‌ رشد مسلمانان و بالارفتن سطح آگاهي، فرصت‌هاي زيادي را براي آن دسته از توليدكنندگاني كه به موضوعات مرتبط با نفوذ در بازار جهاني حلال توجه دارند، فراهم کرده است.
وی تصریح کرد: در بحث مواد غذايي با انواع افزودني‌ها و محصولات دارویی، آرايشي و بهداشتي موضوع خيلي پيچيده‌تر است. تشخيص حليت با حكم مراجع فقهي و آزمايش و استفاده از تجهيزات خاص آزمايشگاهي امكان‌پذير است. اگرچه دارو به لحاظ اضطرار از مشکل کمتری نسبت به غذا برخوردار است اما چاره جویی برای جایگزینی مواد حلال به جای غیرحلال در داروها هم آغاز شده است و بعضی از شرکت‌های داروسازی به حضور حلال در محصولات خود اهمیت ویژه‌ای قائل شده‌اند.
نوروزی با اشاره به اینکه در حال حاضر صنعت حلال در سراسر جهان رو به شکوفايي است گفت: با توجه به اينکه حدود 25 درصد از جمعيت جهان را مسلمانان تشکيل می‌دهند، ضروت توجه به نقش‌آفريني صنعت حلال و برنامه‌ريزي جهت ارتقاء توليد و صادرات آن از نكات مهمي است كه ضرورت چنين مطالعاتي را به عنوان مطالعات پشتيبان برنامه‌‌ريزي‌‌هاي كلان كشور از نگاه دولت دوچندان  مي‌كند.
وی ادامه داد: مسلمانان با قدرت خريد بالاي خود بر اين بخش تاثير مي‌گذارند. هزينه  صرف‌شده مسلمانان در زمينه دارو چيزي معادل هفت درصد هزينه هاي جهاني دارو است. واردات جهانی دارو 526 میلیارد دلار و صادرات جهانی دارو 514 میلیارد دلار است. همچنین واردات و صادرات دارو درکشورهای عضوOIC  به‌ترتیب 34 و 4 میلیارد دلار  است. 
عضو هیات علمی موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی با بیان اینکه در ایران "شورای سیاست‌گذاری و راهبردی حلال" مسئول رسیدگی به امور تولید و تجارت، مسائل فقهی و استاندارد حلال است، افزود: ايران علي‌رغم اينكه كشوري مسلمان است تاكنون نتواسته سهم درخور توجهي از صادرات اين محصولات داشته باشد. بطوريكه از بازار يك‌هزار ميليارد دلاري تجارت محصولات دارويي سهم ايران حدود 0.3 درصد است كه عمده آن نيز مربوط به واردات دارو است.
وی کشورهای سنگاپور، مصر، مالزي، پاكستان، اردن، امارات متحده عربي، اندونزي، عمان، عربستان، هند و يمن را جزو 10 كشوري كه بيشترين توسعه اقتصادي را در زمينه داروی حلال دارند، ذکر کرد و گفت: تمايل براي استفاده از محصولات بدون مشتقات حيواني در حال حاضر زياد است و اين امر ناشی از  آگاهي مصرف كنندگان از داروهاي گياهي است. لازم به ذکراست که محصولات دارویی حاوی مشتقات حیوانی مشمول بحث حلیت می‌شوند و محصولات دارویی حاوی مشتقات گیاهی حلال می‌باشند.

 

 

محصولات پژوهشی
ارتباط با ما

 آدرس: تهران، خيابان كارگر شمالی، روبروی پارك لاله، ساختمان ١٢۰٤
 تلفن: ٦٦٤٢٢٣٧٨-٨۰
 دورنگار: ٦٦٩٢٩٦٣٤
 پست الكترونيک: info@itsr.ir