انسان، دولت و منابع، عوامل اصلی توسعه صنعتی کشورها

پژوهشگر و محقق برجسته حوزه مسائل اجتماعی و اقتصادی ایران و نویسنده کتابهای جامعه شناسی نخبه کشی و جامعه شناسی خودکامگی، انسان، دولت و منابع را از جمله عواملی که باعث توسعه صنعتی در کشورها می شود، عنوان کرد.

به گزارش روابط عمومی موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی، استاد علی رضاقلی در سخنرانی علمی با عنوان موانع توسعه صنعتی در ایران که در محل موسسه برگزار شد افزود: اقتصاد نئوکلاسیک از انسان سرچشمه می‌گیرد، انسان یک موجود سودجو و فعّال است و ذاتاً اگر مانع سرراهش نباشد فعالیت‌های اقتصادی‌اش را تا بی‌نهایت گسترش می‌دهد. 
وی با بیان اینکه منابع باید در اختیار انسان باشد تا بتواند فعالیت کند گفت: اگر منابع در اختیارش نباشد زندگی‌اش دچار اختلال می شود پس وجود منابع هم جزء مفروضات است.
رضاقلی تصریح کرد: در این راستا دولتی هم باید بالای سر انسان باشد تا مانع کار آنها نشود. یعنی نباید دولتی باشد که تمام منابع اقتصادی را از دست آنها بگیرد و انسانه ها را ناکارآمد و ضعیف کند.
وی خاطرنشان کرد: سه عنصر اصلی انسان، دولت و منابع، عوامل اصلی تولید است. 
پژوهشگر و محقق برجسته حوزه مسائل اجتماعی و اقتصادی ایران گفت: بر این اساس وقتی دولت قوی سرکار باشد مردم منافع خودشان را در این می‌بینند که مقداری از آزادی‌ها و امکانات خودشان را به دولت اختصاص دهند و در قبالش امنیت، نظم و قانون بگیرند. اگر دولتی نتواند امنیت را برقرار، نظم و قانون را ارائه دهد خساراتی به شهروندانی که این دولت را انتخاب کردند وارد خواهد شد.
وی اظهار کرد: کسانی که به عنوان اقتصاددان و جامعه شناس در کشور تربیت می شوند باید کلیات این دو بحث را کاملا بدانند تا بتوانند به سوال‌های اقتصادی و اجتماعی مردم پاسخ دهند و اگر کلیات اقتصادی و اجتماعی را ندانند می شود خرده کاری . با خرده کاری و جزیی گری نمی‌شود به کشور کمک کرد.
نویسنده کتابهای جامعه شناسی نخبه کشی و جامعه‌شناسی خودکامگی اظهار کرد: اگر انسان را از فعالیت‌های اقتصادی‌اش منع نکنیم و منابع هم در اختیارش باشد و هیچ مانع فکری، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی، سر راه فعالیت اقتصادی‌اش نباشد، می‌تواند فعالیت کند.
وی با اشاره به اینکه برخی تصور می‌کنند که ایران کشوری قوی، پُرمنابع و ثروتمند است، اظهار داشت ایران کشور فقیری است که از نظر منابع در کمربند بیابانی جهان قرار گرفته است. بدترین فقردر یک کشور هم  بی‌آبی است که از قدیم  این مشکل در ایران وجود داشته است.
 رضاقلی تصریح کرد: البته ایران در زمینه تولید مس، سرب، روی و نفت غنی است که این عناصر در حال اتمام است و فناوری استخراج این عناصر توسط اروپایی ها به کشور وارد شد. 
وی با بیان اینکه دولت ها  سه وظیفه اصلی برقراری نظم، کنترل خشونت و ارایه قانون دارند گفت: برای ارایه قانون باید  قوه قضائیه مستقل باشد.
پژوهشگر و محقق برجسته حوزه مسائل اجتماعی و اقتصادی ایران افزود: برای توسعه علم نیازمند طراحی چارچوب نظری هستیم تا بتوان بر اساس آن نقد کرد. فرق علم با ناعلم در روش است. علم باید در چارچوب نظری باشد تا بشود آن را  نقد کرد. نقد هم به معنی تخریب نیست. علم را به چهار قسمت یکی سؤال، یکی مسئله و راه‌حل ، بعد حل  و سپس نقد است. علم بی‌نقد اصلاً حیات ندارد.  اما برای اینکه بتوان نقدش کرد باید راه‌حل و روش علم‌شناسی‌ آن را گفت، تا نقاط ضعف و قوتش مشخص شود.
وی ادامه داد: با این نگاه باید چارچوبی نظری تدوین کرد تا بر اساس محورهای آن در زمینه توسعه صنعتی قدم برداشت. اقتصاد و دولت هم به همین شکل است. دولت یک وظیفه اصلی دارد که باید بر اساس آن وظایف اصلی‌کارهای دیگرش را انجام دهد این وظیفه شامل استقلال قوه‌ قضائیه، حاکمیت قانون و کم کردن هزینه‌ مبادله در اجرا است. اگر دولتی این کار را نکند، حقوق مردم را تضییع می‌کند و اگر حقوق تضییع شود، مردم تن به کار نمی‌دهند.
رضاقلی اظهار کرد: در این میان، حقوق مالکیت یک دوپارگی دارد، هرکشوری بتواند این دوپارگی را حل بکند پیشرفت می‌کند. اینکه حقوق مالکیت را به نفع طبقه حاکم تعریف کند یا به نفع طبقه‌ مردم. اگر به نفع مردم تعریف شود اقتصاد شکوفا می‌شود، یعنی اینکه مردم می‌بینند امکانات در اختیار خودشان است، درآمد مال خودشان است، وقتی کار می‌کنند خودشان می‌برند. اما وقتی حقوق مالکیت تضعیف شود دوباره آن‌هایی که باید کار و کارآفرینی کنند، دیگر کارآفرینی نمی‌کنند چراکه منافعشان در خطر است.
وی در پایان گفت: شکل‌گیری صنعت های تازه در ایران با پول نفت صورت می‌گیرد. این منبع نفت خیلی برای ایران شوم بوده است. وجود فناوری که اجازه داده است آب های زیرزمینی تمام شود. شکل گیری جمعیت مصرفی، تغییر الگوی زندگی از مدل سنتی به مدرن و تغییر الگوهای شهرنشینی از جمله موانع توسعه صنعتی در ایران هستند.

 

 

 

محصولات پژوهشی
ارتباط با ما

 آدرس: تهران، خيابان كارگر شمالی، روبروی پارك لاله، ساختمان ١٢۰٤
 تلفن: ٦٦٤٢٢٣٧٨-٨۰
 دورنگار: ٦٦٩٢٩٦٣٤
 پست الكترونيک: info@itsr.ir