تاکید رییس موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی بر انجام مطالعات کاربردی

رییس موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی کاهش سهم مطالعات بنیادی و افزایش سهم مطالعات کاربردی را از جمله رویکردهای نوین موسسه عنوان کرد و گفت: تدوین این رویکرد سبب شد تا برای سیاست‌گذاران و تصمیم‌گیران اقتصادی کشور مفیدتر و موثرتر باشیم.
به گزارش روابط عمومی موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی، دکتر مرجان فقیه نصیری در مراسم تجلیل از نخبگان و پژوهشگران برتر دستگاه های اجرایی و فرمانداری شهرستان‌های تهران افزود: مطالعات متنوع موسسه در زمینه تحریم از جمله مطالعات کاربردی است که به طور هفتگی گزارش رصد و پایش تحریم و مجموعه نظراتی که خارج از ایران مطرح بوده است، توسط موسسه تهیه و گزارش آن به طور محرمانه برای سیاست‌گذاران ارسال می شد.
وی تصریح کرد: همچنین موسسه برای شناسایی گلوگاه‌های تولیدی، برنامه‌هایی که بتواند نقش مقابله با تحریم را داشته باشد تدوین و با ابزار پژوهشی و علمی انجام داده و آن را در خدمت سیاست‌گذاران قرار داد.
فقیه‌نصیری ادامه داد: در حال حاضر موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی  با همکاری معاونت برنامه‌ریزی وزارت صنعت، معدن و تجارت در حال تدوین سیاست صنعتی و تجاری کشور است که پیش نویس این سند توسط موسسه تدوین شده و هم اکنون با همکاری سازمان توسعه تجارت در حال نهایی شدن است.
وی همچنین از تدوین نقشه راه تنظیم بازار کشور که حسب دستور مقام معظم رهبری  بوده خبر داد و افزود: موارد یاد شده از جمله اقدامات موسسه در راستای اتخاذ رویکرد مطالعات کاربردی بوده است و با چنین جهت‌گیری‌هایی توانستیم پژوهش‌های کاربردی را در خدمت سیاستمداران کشور قرار دهیم.
رییس موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی به ارائه گزارشی از عملکرد این موسسه در حمایت از نخبگان پرداخت و اعلام کرد: ظرفیت های موجود در این موسسه و شرکت‌های تابعه برای حمایت هر چه بیشتر در اختیار این قشر از جامعه علمی کشور قرار دارد.
در ادامه این مراسم عیسی فرهادی فرماندار شهرستان تهران گفت: متاسفانه این روزها پژوهش و مطالعه در کشور ما کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد. در حالیکه دین ما تنها دینی است که در نخستین کلمه بر "اقرا " یعنی "بخوان" تاکید کرده است.
وی با بیان اینکه علم؛دستاوردهایی نظیر امنیت، ثروت و قدرت را به ارمغان می آورد گفت: یکی از عوامل عقب نشینی قدرتهای دنیا در مقابل ایران دستیابی جوانان ایرانی به علوم روز دنیا است. همزمان با سرعت پیشرفت های علمی در دنیا، جوانان ایرانی به برخی علوم و فناوری های روز دنیا دست یافته‌اند و با همان سرعت پیش می روند.
وی ادامه داد: در دین مبین اسلام بر رقابت پژوهشی و فرهنگی بسیار تاکید شده است و دستورات دینی ما مبتنی بر تکریم از پژوهشگران است. تقدیر و تکریم پژوهشگران در پیشبرد علوم نوین و توسعه قدرت کشور بسیار موثر است و این مسیر را باید به درستی ادامه داد.
برات قبادیان معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت در ادامه این مراسم با اشاره به هفته ملی پژوهش و تاریخچه آن در کشور به تشریح وضعیت موجود پژوهش پرداخت و گفت: بر اساس گزارش مجمع جهانی اقتصاد در سال 2019 از شاخص رفاه اجتماعی کشور، درآمد سرانه در کشور ایران 5419 دلار است. در خصوص وضع موجود نیز از رکود اقتصادی و آماراشتغال و بیکاری و سرعت رشد نرخ بیکاری در کشور همه آگاه هستند.
وی اظهار کرد: بر اساس تجارب سایر کشورها ایران باید در زمینه سرمایه‌های پایدار که همان منابع انسانی است بیشتر مطالعه کند که یکی از این اقدامات آموزش هدفمند است. 
وی افزود: دانشگاه‌های ایران در بهترین وضعیت در مرحله نسل یک ( آموزش)  و یا حداکثر نسل دو ( آموزش و پژوهش)  هستند. از سال‌های گذشته در تمام دنیا دانشگاه‌های نسل دو بر مبنای آموزش و پژوهش ثمربخش و تولید ثروت، نسل سه بر مبنای کارآفرینی حرفه‌ای و دانشگاه های نسل چهار با رویکرد راهبردی تمرکز بر بهره‌برداری از نتایج نوآوری و اختراعات و ارتباط تنگاتنگ علم و دانشگاه  با صنعت و کسب و کار، در حال فعالیت هستند. در کشور ما در حال حاضر تمام دانشگاه ها بر مبنای نسل یک و دو فعالیت می کنند و به نسل سه و چهار نرسیده ایم البته دانشگاهی که وزارت صنعت،‌ معدن و تجارت در حال راه اندازی آن است بر اساس الگوی دانشگاه های نسل ۴ آغاز به کار خواهد کرد.
قبادیان ادامه داد: وزیر صنعت، معدن و تجارت بر آموزش و حمایت از پژوهشگران بسیار تاکید کرده و مقرر شده است ۵۰۰ نخبه علمی زیر چتر حمایتی این وزارتخانه قرار گیرند.
معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت بر تقویت و توسعه طرح تاپ تاکید کرد و گفت: طرح ملی تاپ که با مشارکت وزارت صمت، وزارت علوم و فناوری و تحقیقات، ستاد کل نیروهای مسلح و معاونت فناوری ریاست جمهوری و دانشگاه آزاد اسلامی تدوین شده است به منظور توانمند سازی تولید و توسعه اشتغال پایدار در کشور در بنگاه های صنعتی و معدنی و تجاری در حال اجراست. 
وی ادامه داد: این یک مدل برد-برد برای تمام ذینفعان اعم از دانشجویان، اساتید، پژوهشگران و متولیان تولید و تجارت کشور بوده و می‌توان تمام بخش‌های اقتصادی کشور را به سمت دانش بنیان شدن سوق و توسعه داد.
گفتنی است در پایان این مراسم از نخبگان علمی منصوره ندایی پور و بابک جوکار از اداره کل ثبت احوال تهران، رامونا مسعود و سمیه شهریوری از اداره کل استاندارد استان تهران، ناهید حیدری از اداره کل تامین اجتماعی غرب تهران، غلامحسین تکمیل همایون، مهدی طالعی نیا، رضا شیرازیان، داریوش شهبازی پور، علی اکبر شیرکوند از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان تهران، مهدی هدایتی از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی، فرید عابدین درکوش و علیرضا میرباقری از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهران و پیام حنیفی زاده از دانشگاه علامه طباطبایی تجلیل بعمل آمد.

محصولات پژوهشی
ارتباط با ما

 آدرس: تهران، خيابان كارگر شمالی، روبروی پارك لاله، ساختمان ١٢۰٤
 تلفن: ٦٦٤٢٢٣٧٨-٨۰
 دورنگار: ٦٦٩٢٩٦٣٤
 پست الكترونيک: info@itsr.ir