آسیب شناسی صنعت پوشاک در موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی

میزگرد «آسیب‌شناسی صنعت پوشاک ایران» با حضور مدیر عامل شرکت صنعتی پوشاک ال سی من،‌ رییس اداره نساجی و پوشاک، اعضای صنف پوشاک و کارشناسان این حوزه توسط گروه مطالعات بهره‌وری موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی برگزار شد. 
به گزارش روابط عمومی موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی، امیرسعید صادقی رئیس اداره نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه صنعت پوشاک در سال‌های اخیر از رشد خوبی برخوردار بوده است گفت: آخرین جلسات برنامه توسعه تولید و تجارت صنعت پوشاک در وزارتخانه در حال برگزاری است و این برنامه در مرحله عملیاتی شدن است.
وی با اشاره به اینکه سهم صنعت پوشاک از ارزش افزوده کشور طی 28 سال گذشته بطور متوسط 5/21 درصد بوده است افزود: برنامه توسعه تولید و تجارت پوشاک که در دستور کار است، الزاماتی را مشخص کرده تا این صنعت در  پنج سال آینده به نقطه مطلوب برسد. 
رئیس اداره نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت، اشتغال‌زایی در صنعت پوشاک را بسیار بالا دانست و گفت: مالیات بر ارزش افزوده و تامین منابع از جمله مواردی است که در این برنامه دیده شده و به سازمان برنامه و بودجه نیز اعلام شده است. بنابراین در حال حاضر تشکل‌ها باید اجرای این برنامه را از ما مطالبه کنند. 
وی احداث فروشگاه و شرکت در نمایشگاه‌ها، بازاریابی و فروش را از جمله مواردی عنوان کرد که وزارت صنعت،‌معدن و تجارت برای توسعه صنعت پوشاک کشور در نظر گرفته است.
وی عدم تنوع و کیفیت پارچه، مقرون به صرفه نبودن طرح های جدید پارچه و قدیمی بودن تجهیزات صنعت نساجی  را علت واردات ۸۰ درصدی مواد اولیه صنعت پوشاک عنوان کرد. 
در ادامه این میزگرد پیمان ولی پور مشاور علمی مرکز پژوهش‌های اتحادیه صنف پوشاک تهران با بیان اینکه در حال حاضر کارخانه‌های پارچه و ریسندگی با 20 درصد ظرفیت فعالیت می‌کنند گفت: در کشور ما برای تولید پوشاک بعضا نیاز به احداث یک واحد صنعتی احساس نمی‌شود و می‌تواند در یک زیرپله انجام شود که این موضوع، خود یک چالش است،  لذا تولیدات خانگی و زیرپله‌ای پوشاک نیز باید در جرگه سرانه تولید کشور قرار بگیرد. 
وی ادامه داد: در حال حاضر کشورهای همجوار در صنعت پوشاک قوی‌تر از ایران عمل می‌کنند و زمانیکه صنعت پوشاک کشور قوی بود غول های موفق صنعت پوشاک جهان یعنی چین و اندونزی امکان رقابت با ما در بازار را نداشتند.
منصور الیاسی، مدیرعامل شرکت «پوشاک ال‌سی‌من» در این میزگرد با اشاره به اینکه مقام‌های مسئول کشور از مشکلات تولیدکنندگان پوشاک آگاه هستند گفت: باید مسئولان را به اجرای مسئولیت‌شان ترغیب یا وادار کرد و اگر ما  70 درصد از تجربیات ترکیه در صنعت پوشاک را عملیاتی کنیم دیگر نیاز به ارایه طرح جدیدی نخواهیم داشت. 
وی اظهار کرد: درصورتی‌که ما بتوانیم با 100 درصد ظرفیت کار کنیم موفق هستیم چراکه تولیدکنندگان پوشاک هزینه‌های سربار زیادی دارند و 80 درصد آن هزینه ثابت است و با هر ظرفیتی که فعالیت کنیم هزینه‌های ثابت کاهش پیدا  نمی‌کنند.
الیاسی از عملکرد کارگروه توزیع مواد اولیه پوشاک انتقاد کرد و افزود: این کارگروه تاکنون نتوانسته اقدامات موثری را برای حل مشکلات این صنعت انجام دهد به همین دلیل تولیدکنندگان در تامین مواد اولیه با مشکلات زیادی روبرو هستند.
در ادامه این میزگرد ابوطالب، تولیدکننده و دبیر هیات امنای اتحادیه پوشاک با اشاره به جایگاه نخست کره‌جنوبی در جهان در زمینه توجه و حمایت از کارگاه‌های تولیدی خرد افزود: زمانیکه کارگاه کوچکی در کشور راه‌اندازی می‌شود، بعضا با اخذ مالیات بر پسماند، مالیات بر ارزش‌افزوده و... و قبل از اینکه کارگاه به سوددهی برسد، توان مالیاتی کارگاه را سست می‌کنند درحالی‌که ما باید انقلابی کار کنیم و اجازه دهیم این کارگاه‌ها راه بیفتد و پس از سوددهی نسبت به گرفتن مالیات از آنها اقدام کنیم نظیرآلمان که به عنوان کشوری صنعتی به کارگاه‌های کوچک و متوسط بها می‌دهد.
داود چراغی، پژوهشگر موسسه مطالعات وپژوهش های بازرگانی در این میزگرد به بررسی وضعیت بنگاه‌های صنعتی کشور پرداخت و گفت: نبود بستر مناسب سبب شده تا  بنگاه‌های تولیدی با چالش‌های متعددی رو به رو شوند و مالیات نیز مزید بر علت شده و بنگاه‌های تولیدی نیز در مسیر پرداخت مالیات آنچه را که نباید پرداخت کنند را می‌پردازند.
وی، سود بالای تسهیلات نظام بانکی و نوسان نرخ ارز را همسو با منافع مصرف‌کننده و تولیدکننده ندانست و گفت: متاسفانه تولیدکنندگان پوشاک در حوزه صادرات با تنوع بازارها مواجه نیستند. در این راستا باید فضای داخلی کشور را در سطح بازارهای جهانی ارتقا دهیم و براساس معیارهای بین‌المللی استانداردهای لازم را در این حوزه رعایت کنیم.
چراغی ادامه داد: برای شکل‌گیری بازار رقابتی کافی است، ورود و خروج فعالان و متقاضیان فعالیت(حقیقی وحقوقی) در زنجیره تامین وعرضه آزاد باشد، البته به شرط رعایت حداقل استاندارد های نرم افزاری وسخت افزاری مرتبط با سلامت، بهداشت و حقوق مصرف کنندگان . این همان چیزی است که ما پیش‌تر در کسب و کارها داشتیم و همه کشور‌ها نیز چنین مکانیزمی دارند. یک‌سری استاندارد‌ها باید رعایت شود. تولیدکننده‌ای که به مصرف‌کننده اجازه پس دادن کالا را ندهد، توانمند نمی‌شود.
وی با بیان اینکه در بازار جهانی به طور متوسط از هر ۱۰ قلم پوشاک فروخته شده ، ۳ قلم  برگشت داده می‌شود و در فروش اینترنتی 5 قلم از ده قلم پوشاک از سوی خریداران برگشت داده می و اگر سودی وجود دارد، با موضوع هزینه‌های برگشت داده شدن کالا هم روبه‌رو هستند اظهار کرد: این اقدامات  به معنی توجه به مصرف‌کننده است. 
این پژوهشگر ادامه داد: بخشی از سیاست‌گذاری‌های کشور در زمینه صنعت پوشاک اشتباه بوده و مطالعاتی انجام شده است. بحث قاچاق به‌ این دلیل است که تورم دو رقمی داریم و نرخ سود بانکی دو رقمی امکان تولید بسیاری از محصولات را از ما گرفته است. نرخ ارز ما برای سال‌های طولانی از واردات محصولات کشور‌های دیگر حمایت می‌کرد. درنتیجه بایستی سیاست‌گذاری در چنین موضوعات تخصصی را به کارشناسانی واگذار کنیم که به این صنعت علم و احاطه دارند. کلام مجمل اینکه کل زنجیره صنعت نساجی و پوشاک باید با هم و بطور جامع دیده شود تا مشکلات‌مان از بین برود.

 

 

 

محصولات پژوهشی
ارتباط با ما

 آدرس: تهران، خيابان كارگر شمالی، روبروی پارك لاله، ساختمان ١٢۰٤
 تلفن: ٦٦٤٢٢٣٧٨-٨۰
 دورنگار: ٦٦٩٢٩٦٣٤
 پست الكترونيک: info@itsr.ir