موضوع: اهمیت ایجاد شبکه های نوآوری منطقه ای و بخشی در رشته فعالیت های اقتصادی و صنعتی کشور (992)
توضیح اجمالی: با وجود نزدیک به یک دهه سابقه سیاست گذاری فناورانه و طراحی انواعی از ابزارهای حمایت از توسعه نوآوری، یکی از نقاط ضعف نظام نوآوری کشور، فقدان سازوکار های مشخص برای اشتراک و هم افزایی دانش، مهارت و ایده در سطح بخشی اقتصاد و صنعت است. به عبارت دیگر تاکنون سازوکار مشخص و مستدامی با هدف توسعه فناوری و نوآوری برای اشتراک مساعی فعالان اقتصادی رشته فعالیت های اقتصادی و صنعتی طراحی و پیاده سازی نشده است. برای این مهم ابزارهای متعددی می توان بکار گرفت که یکی از آسانترین و ارزان ترین آن ها ایجاد شبکه های نوآوری است. یک شبکه نوآوری[1] بستری ارتباطی میان بنگاه ها و مراکز دانش است که فعالیت های آن ها بر یک فناوری یا مسئله خاص[2] متمرکز می شود. در واقع یک شبکه نوآوری حول یک رشته فعالیت مخصوص (نظیر صنعت غذایی) و یا یک فناوری ویژه (نظیر فناوری تولید بیوگاز) شکل می گیرد. این شبکه ها می توانند بر جنبه های مختلف نوآوری نظیر آموزش و مهارت افزایی، اشتراک دانش و تجربه، کندوکاو فناوری های مرزی و شناخت بازار متمرکز شوند (شبکههای انتقال دانش در صنایع بریتانیا یکی از تجربههای موفق تجارب جهانی شبکههای مذکور است). برای شبکه های نوآوری مزیت های متعددی می توان بر شمرد:
علاوه بر مزیت های فوق، آگاه سازی و انتشار فناوری و نوآوری همکارانه نیز از جمله مهمترین مزیتهای شبکه نوآوری است که می تواند برای شرکت های کوچک و متوسط که اصولا منابع مالی و تیم های مدیریتی و دپارتمان های ویژه برای این موضوعات ندارند بسیار مفید باشد. از این رو شبکه های نوآوری به عنوان راهحلی کارا برای غلیه بر شکست های سیستمی و بازاری SME ها در نظام نوآوری به شمار می آیند. نکته حایز اهمیت دیگر آن است که هرچند در ساختار این شبکه ها بنگاه های بخش خصوصی ذینفعان و بازیگران اصلی هستند، اما دولت و نهادهای آن نیز می توانند در ساختار این شبکه ها خصوصا در بخش ارتباط صنعت و دانشگاه حضور پررنگ داشته باشند. نکات کلیدی: تشکیل و بکارگیری شبکه های نوآوری در سطح بخشی صنعت کشور، می تواند نقطه شروع تشکیل زیست بوم نوآوری حول این رشته فعالیت ها باشد، اما باید توجه داشت که موفقیت این شبکه ها نیازمند رعایت ملاحظاتی به شرح ذیل است.
|