برنامه مشوق‌های سرمایه گذاری در ترکیه؛ درس‌هایی برای ایران در راستای توسعه مناطق کمتر برخوردار (965)

مشوق­های سرمایه­ گذاری مزیت اقتصادی قابل اندازه­‌گیری است که دولت­ها برای بنگاه‌های خاص یا مجموعه­ای از بنگاه‌ها با هدف هدایت سرمایه­گذاری به سمت بخش­ها یا مناطق مورد نظر یا تحت تاثیر قراردادن رفتار سرمایه­گذاران ارائه می­نمایند. این مشوق­ها می‌توانند مالی، مالیاتی، گمرکی، اجتماعی و ... باشند. از نمونه‌‌های موفق می‌توان به مشوق­های سرمایه­‌گذاری ترکیه اشاره کرد که از ژانویه 2012  اجرایی شده است و شامل طیف متنوعی از مشوق­ها و اقدامات حمایتی است که با توجه به محورهای برنامه اقدام به پشتیبانی از سرمایه­ گذاران می­نماید. محورهای برنامه شامل مشوق­های سرمایه­‌گذاری عمومی؛ منطقه­‌ای؛ کلان؛ راهبردی و اولویت­‌دار است که عبارتند از:

- مشوق­های  عمومی، سرمایه­‌گذاری­‌هایی را در بر می­گیرد که ظرفیت خاصی را برآورده می­کنند و حداقل مقدار ثابت سرمایه­ گذاری را داشته باشند.

- مشوق­های منطقه­‌ای، آن دسته از صنایعی که می‌بایست از طریق مشوق‌های مربوطه مورد پشتیبانی قرار گیرند بر مبنای توانایی بالقوه رقابتی استان و حداقل مبلغ ثابت سرمایه‌گذاری برای هر صنعت معین گردیده است. در این برنامه کشور ترکیه به 6 منطقه تقسیم و هر منطقه شامل چند استان است و براساس تقسیمات در نظر گرفته شده مشوق­ها و حمایت­ها اختصاص می­یابد. 

 

دانلود فایل

محصولات پژوهشی
ارتباط با ما

 آدرس: تهران، خيابان كارگر شمالی، روبروی پارك لاله، ساختمان ١٢۰٤
 تلفن: ٦٦٤٢٢٣٧٨-٨۰
 دورنگار: ٦٦٩٢٩٦٣٤
 پست الكترونيک: info@itsr.ir