برنامه مشوقهای سرمایه گذاری در ترکیه؛ درسهایی برای ایران در راستای توسعه مناطق کمتر برخوردار (965)
مشوقهای سرمایه گذاری مزیت اقتصادی قابل اندازهگیری است که دولتها برای بنگاههای خاص یا مجموعهای از بنگاهها با هدف هدایت سرمایهگذاری به سمت بخشها یا مناطق مورد نظر یا تحت تاثیر قراردادن رفتار سرمایهگذاران ارائه مینمایند. این مشوقها میتوانند مالی، مالیاتی، گمرکی، اجتماعی و ... باشند. از نمونههای موفق میتوان به مشوقهای سرمایهگذاری ترکیه اشاره کرد که از ژانویه 2012 اجرایی شده است و شامل طیف متنوعی از مشوقها و اقدامات حمایتی است که با توجه به محورهای برنامه اقدام به پشتیبانی از سرمایه گذاران مینماید. محورهای برنامه شامل مشوقهای سرمایهگذاری عمومی؛ منطقهای؛ کلان؛ راهبردی و اولویتدار است که عبارتند از:
- مشوقهای عمومی، سرمایهگذاریهایی را در بر میگیرد که ظرفیت خاصی را برآورده میکنند و حداقل مقدار ثابت سرمایه گذاری را داشته باشند.
- مشوقهای منطقهای، آن دسته از صنایعی که میبایست از طریق مشوقهای مربوطه مورد پشتیبانی قرار گیرند بر مبنای توانایی بالقوه رقابتی استان و حداقل مبلغ ثابت سرمایهگذاری برای هر صنعت معین گردیده است. در این برنامه کشور ترکیه به 6 منطقه تقسیم و هر منطقه شامل چند استان است و براساس تقسیمات در نظر گرفته شده مشوقها و حمایتها اختصاص مییابد.