ظرفيتهاي موافقتنامه تسهيل تجارت بدون كاغذ فرامرزي در آسيا و اقيانوسيه براي تجاريسازي ترانزيت ايران (968)
توضيح اجمالي: تسهيل تجارت فرامرزي، همواره به عنوان رويكردي براي كاهش موانع و هزينههاي مترتب بر تجارت خارجی، بهبود رويهها و حذف كنترلهاي غيرضروري بر سر راه عبور كالا از مرزها، مورد تاكيد سازمانهاي بينالمللي قرار دارد. همگام با تحولات ديجيتالي در حوزه تجارت بينالملل، بكارگيري فناوريهاي اطلاعاتی و ارتباطاتي مدرن براي سادهسازي و اتوماسيون فرآيندهاي تجاري به منظور كاهش هر چه بيشتر هزينههاي مبادله و اخيرا نيز به عنوان راهكار موثري براي مقابله با اختلالات و محدوديتهاي ناشي از اپيدمي كوويد-19 در سطح جهان مورد توجه قرار گرفته است. بر اساس نتايج جديدترين پيمايش سالانه تسهيل تجارت ديجيتال و پايدار[1] سازمان ملل (2021)، ايران موفق به كسب امتياز 77.42 درصد شده است كه علاوه بر بالاتر بودن آن نسبت به متوسط منطقه خاورميانه و شمال آفريقا (53.53)، در مقايسه با امتياز 64.52 درصد آن در سال 2019 نيز پيشرفت قابل ملاحظهاي داشته است. درصدهاي اخذ شده براي هر يك از اركان اين شاخص در سال 2021 به ترتيب عبارتند از: ترتيبات و همكاريهاي نهادي (100 درصد)، شفافيت (80 درصد)، تشریفات اداری (66.67 درصد)، تجارت بدون كاغذ (96.3 درصد)، تجارت بدون كاغذ فرامرزي (50 درصد). لازم به ذكر است كه اگر چه در گزارش سال 2021 وضعيت ايران بهبود قابل ملاحظهاي در برخي از معيارها داشته است، اما ارزيابيهاي اين گزارش اساسا مبتني بر پرسشنامههاي خوداظهاري شده توسط تيم منتخب ارزيابي بوده و درك و استنباط صحيح افراد از وضعيت اجراي معيارها تاثير مستقيمي بر عملكرد نشان داده شده دارد. لذا به نظر ميرسد در برخي از حوزهها، درصد پيشرفت درج شده تفاوت آشكاري با واقعيتهاي ميداني دارد. سازمان ملل، تسهيل تجارت بدون كاغذ فرامرزي را بالاترين سطح تسهيل تجارت در مسير تحقق زنجيرههاي تامين بينالمللي يكپارچه در سطح جهان ميداند. به اعتقاد اين سازمان، عليرغم استفاده روزافزون از اسناد الکترونیکی در مرزها، اجرای فرآيندهاي تجارت فرامرزي بدون کاغذ عملا محدود بوده و دولتها در سراسر آسیا و اقيانوسيه باید از فرآیندهای مبتني بر كاغذ به رويههاي الكترونيكي با قابليت رديابي گذر كنند. اين موضوع در كنار امتياز 50 درصدي كشورمان در شاخص تجارت بدون كاغذ فرامرزي، نشانگر لزوم توجه جدي سياستگذاران و متوليان به اين مهم است. در اين رابطه، موافقتنامه تسهيل تجارت بدون كاغذ فرامرزي در آسيا و اقيانوسيه[2] در سال 2016 با تمركز بر موضوع تسهيل و تسريع تبادل الكترونيكي اطلاعات تجاري (و حملونقل) بين كشورهاي عضو شكل گرفته است. اين موافقتنامه چارچوبي را ارايه ميدهد كه هدف آن تسهيل مبادلات فرامرزي بواسطه ايجاد محيط نهادي و قانوني مناسب و استفاده از سيستمهاي نرمافزاري نظير سيستمهاي گمرك ديجيتال، پنجره واحد تجارت و سيستمهاي الكترونيك مديريت بندري است. اين چارچوب علاوه بر توسعه اين توانمنديها در داخل كشورهاي عضو، بر شكلگيري همكاريهاي دوجانبه و چندجانبه به منظور تبادل الكترونيكي اطلاعات تجارت فرامرزي تاكيد دارد. اين موافقتنامه پس از به حد نصاب رسيدن اعضاي آن (عضويت آذربايجان، فيليپين، ايران، بنگلادش و چين) در 20 فوريه 2021 رسميت يافت. چندين عضو ديگر اسكاپ نيز در حال پيوستن به آن هستند، اما اجراي جدي آن از سال 2022 خواهد بود. در ارتباط با بحث ترانزيت، اين موافقتنامه موضوعات زير را مورد توجه قرار داده است:
بر اساس توضيحات فوق، اين موافقتنامه از ظرفيتهاي قابل توجهي براي تسهيل ترانزيت برخوردار است و در صورت عضويت كشورهاي واقع شده در مسير كريدورهاي عبوري از ايران و همكاري نزديك آنها با يكديگر، ميتواند نقش موثري را در كمك به تحقق تجاريسازي ترانزيت ايفا كند. البته بايد خاطر نشان شود كه دامنه اعضاي اين موافقتنامه در مقايسه با موافقتنامه تسهيل تجاري سازمان جهاني تجارت كه بيش از 150 كشور عضو آن هستند، بسيار محدود است. لذا ضرورت دارد معيارهاي جهان شمول موافقتنامه تسهيل تجاري به منظور بهبود محيط كسبوكار، كاهش هزينههاي مبادله و توسعه صادرات، به طور جدي در دستور كار متوليان امر قرار گيرد. |
نكات كليدي:
|