تمرکز بر محصولات پژوهشی تقاضا محور و مبتنی بر نظام مسایل در بخش صنعت، معدن و تجارت
دکتر علی سلیم، معاون پژوهشی موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی از تمرکز بیشتر حوزه پژوهش موسسه بر موضوعات تقاضا‌محور و  مبتنی بر نظام مسائل بخش صنعت، معدن و تجارت (در سطح ملی و استانی) خبر داد.  
معاون پژوهشی موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی با اشاره به اینکه عمده مطالعات انجام شده در موسسه طبق سفارش و تقاضای محافل سیاست‌گذاری کشور به ویژه وزارت صنعت، معدن و تجارت صورت می‌گیرد افزود: تدوین برنامه‌های پژوهشی موسسه در سال 1401 نیز مبتنی بر همین رویکرد تدوین و اجرایی شده است. از رویکردهای متمایز در این دوره توجه ویژه به مسائل حوزه تولید و تجارت در استان‌ها و تعامل جدی با سازمان‌های صمت استانی جهت دریافت مسائل و چالش‌ها جهت بهره برداری در برنامه‌ریزی پژوهشی موسسه بوده  است. 
ایشان تاکید کردند که طی یک سال گذشته همکاری موسسه با ذینفعان بیرونی از جمله کانون ملی سیاست‌گذاری، موسسات پژوهشی، اتاق‌های بازرگانی، دانشگاه‌ها و کمیسیون‌های تخصصی مجلس شورای اسلامی در قالب انعقاد قرارداد طرح‌های پژوهشی، پشتیبانی مطالعاتی طرح‌های اجرایی، انعقاد تفاهم‌نامه‌ها و ارسال گزارش‌های پژوهشی بیشتر از سنوات قبل  شکل گرفته است.  
دکتر سلیم تصریح کرد: یکی از طرح‌های کلیدی موسسه طی سال گذشته که دستاوردهای پژوهشی و اجرایی قابل توجهی را به همراه داشته است، طرح تدوین سند آمایش صنعت، معدن و تجارت بوده است که با مشارکت کلیه گروه‌های پژوهشی موسسه تدوین و اختتام یافته است. همچنین دستاوردهای طرح با محوریت موسسه و در تعامل با ذینفعان استانی در حال انجام است. در همین راستا، جلسات ستاد سرمایه‌گذاری بخش صمت با محوریت موسسه و با حضور مقام عالی وزارت شکل گرفته است. از دیگر طرح‌های کلان می‌توان به «تدوین نقشه‌راه راهبردی صنعتی کشور» اشاره کرد که پیرو فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر ضرورت تدوین این سند، توسط موسسه و با همکاری موسسه آموزش عالی برنامه‌ریزی و مدیریت در حال انجام است. از دیگر طرح‌های مصوب موسسه در سال گذشته می‌توان بر موارد ذیل اشاره کرد:
1. ارائه خدمات مشاوره به سازمان توسعه تجارت ايران براي انعقاد موافقت‌نامه‌هاي تجاري ايران با ساير كشورها ( برای سال جاری: اندونزی)،
2. ارائه خدمات مشاوره به سازمان توسعه تجارت ايران براي انعقاد موافقت‌نامه‌ تجارت آزاد میان ايران با اتحادیه اقتصادی اوراسیا،
3. نيازسنجي حوزه هاي عملياتي و صنايع مختلف كشور در خصوص خدمات و توانمنديهاي مركز ملي شماره گذاري كالا و خدمات ايران،
4. ارتقاء سیستم‌های شناسایی، کاتالوگ‌سازی، ردیابی و رهگیری اقلام در کشور بر اساس استانداردهای جهانی با هدف بهبود سازوکار تنظیم بازار و مقابله با جعل و قاچاق کالا،
5. تخصص‏گرایی منطقه‏ای با تاکید بر اولویت‏بندی مزیت‏های صنعتی، معدنی و تجاری استانی منطبق بر ملاحظات آمایش سرزمین،
6. سند  استراتژی توسعه صنعتی پایدار و فراگیر ج.ا. ایران،
7. طرح نظام جامع بازرگانی کشور توسط موسسه به سفارش اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران. 
علاوه بر این پشتیبانی از موضوعات سیاست‌گذاری از طریق تهیه 20 دیدگاه هفتگی یکی از اقدامات دیگر موسسه در سال جاری بوده است. 
به گزارش روابط عمومی موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی،‌ طی یک سال گذشته کلیه طرح‌های باز در سنوات گذشته در شورای پژوهشی موسسه تعیین تکلیف شده است؛ به طوری که از 32 طرح باز در دست انجام با خاتمه 20 طرح و انجام فرایند اختتام در شورای پژوهشی موافقت به‌عمل آمده است.
از دیگر اقدامات موسسه برگزاری 19 جلسه شورای پژوهشی، 7 جلسه هیئت ممیزه و 2 جلسه کمیته نشر در سال جاری بوده است. یکی دیگر از اقدامات موثر موسسه در یکسال گذشته، تغییر و تقویت روش ارائه محتوای پژوهشی در قالب مصورسازی محتوا، و تهیه اینفوگرافی و موشن‌گرافی و ... در شبکه‌های اجتماعی و همچنین پایگاه‌های اطلاعاتی تحلیلی - تخصصی بوده است.
همچنین به روز رسانی نرم افزارکتابخانه در جهت ایجاد پایگاه اطلاعاتی-آماری تجاری و صنعتی از دیگر فعالیت مهم حوزه معاونت پژوهش بوده است که در تعامل موثر با معاونت محترم برنامه ریزی و توسعه منابع شکل گرفته است.
 
محصولات پژوهشی
ارتباط با ما

 آدرس: تهران، خيابان كارگر شمالی، روبروی پارك لاله، ساختمان ١٢۰٤
 تلفن: ٦٦٤٢٢٣٧٨-٨۰
 دورنگار: ٦٦٩٢٩٦٣٤
 پست الكترونيک: info@itsr.ir