طرح کلیدی موسسه برای مدرن سازی سیاست های تجاری کشور

 

علی زاهدطلبان، مدیر گروه مطالعات و پژوهش های حقوق اقتصادی و بازرگانی موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی با اشاره به سابقه این گروه گفت: این گروه از گروه های پرسابقه و خوش سابقه موسسه است که در حوزه های مرتبط با حقوق اقتصادی و بازرگانی فعالیت می کند و در تولید ادبیات مربوطه در این زمینه نیز نقش داشته است. در حال حاضر این گروه متشکل از  7 عضو هیات علمی و پژوهشگر است که 4 عضو هیات علمی آن از کارشناسان دفتر نمانیدگی تام الاختیار تجاری سابق هستند که بعد از انحلال آن دفتر در گروه حقوق اقتصادی موسسه مستقر شده‌اند.

 وی با اشاره به عملکرد سال‌های اخیر گروه حقوق اقتصادی و بازرگانی، انجام طرح‌های پژوهشی "بررسی مبانی قانونی و حقوقی ادغام بنگاه های اقتصادی"، "آسیب شناسی قانون مقررات صادرات و واردات با هدف تنظیم پیش نویس لایحه اصلاحی" و "بررسی اعتبار قوانین مربوط به انحصار در دخانیات" را از جمله طرح‌های مهمی برشمرد که توسط گروه مذکور  به سرانجام رسیده است.

وی در حال حاضر عمده ترین فعالیت‌های  این گروه را ارایه خدمات و اجرای طرح‌های پژوهشی کاربردی و پایه‌ای در زمینه مسائل مبتلا به کشور به ویژه در زمینه های  مرتبط با سیاست تجاری و حقوق اقتصادی دانست که نتایج آنها همراه با توصیه‌های سیاستی به وزارت صنعت،معدن و تجارت و سایر دستگاه‌های ذیربط منعکس می‌شود.

زاهدطلبان افزود: از جمله طرح‌ های کلیدی این گروه در سال جاری اجرای فاز دوم طرح آسیب شناسی قانون مقررات صادرات و واردات است که نتایج آن همراه با پیش نویس اول لایحه اصلاح قانون مذکور در اختیار کمیته ماده 1 قانون مقررات صادرات و واردات برای اخذ نظرات دستگاه‌های ذیربط قرار گرفته تا پس از بررسی های تکمیلی به هیات دولت ارایه شود.

وی خاطرنشان کرد: در این  قانون رئوس اصلاحات ضروری در سیاست های تجاری کشور لحاظ شده تا بعد از نهایی شدن مبنایی برای طراحی سیاست های تجاری پویا و مدرن فراهم گردد و در دستور کار  دولتمردان و مسئولین امر قرار گیرد.

وی همچنین طرح کاربردی "ارایه خدمات پژوهشی فوری  و کمک‌های فنی به سازمان توسعه تجارت ایران در مذاکرات مربوط به عقد موافقت‌نامه تجارت آزاد با اتحادیه اقتصادی اوراسیا" را از جمله طرح های مشترک این گروه با گروه بازرگانی خارجی برشمرد که از سال گذشته آغاز شده و هم اکنون نیز در جریان می باشد.

 وی افزود: طرح مشابه دیگری نیز برای عقد موافقت‌نامه تجارت ترجیحی با کشور اندونزی در دست اقدام می باشد.  او اجرای فاز دوم طرح تسهیل تجاری با هدف تمهید مقدمات لازم برای تاسیس کمیته ملی تسهیل تجاری را از جمله طرح های مهم دیگر این گروه دانست که برای سال جاری پیش‌بینی شده است.

زاهدطلبان خاطرنشان کرد علاوه بر طرح‌های پزوهشی مذکور، بررسی وضعیت ایران در پرتو توصیه‌های FATF ، بررسی مطالعات صورت گرفته در زمینه اقتصاد مقاومتی و ممیزات آن، تبیین اهمیت قواعد مبدا و ارزیابی وضع موجود و بررسی اصلاحات موافقتنامه تدارکات دولتی در سازمان تجارت جهانی را از جمله برنامه‌های دیگر این گروه در سال جاری است که در قالب گزارش‌های پژوهشی و تحلیلی منتشر خواهد شد.

وی از جمله چالش های این گروه را جذب نیروی حقوقی متخصص، برخی موازی کاری‌ها بین گروه مطالعات و پژوهشهاي حقوق اقتصادي و بازرگاني با گروه بازرگانی خارجی، کمبود نیروی انسانی آموزش دیده و آشنا با مقررات سازمان جهانی تجارت به ویژه بعد از بازنشستگی نیروهای فعلی ذکر کرد.

وی در پایان از زحمات بی شائبه همکاران گروه که در محیطی آرام و صمیمی به پیشبرد اهداف و برنامه‌های مصوب موسسه کمک می کنند صمیمانه تشکر کرد.

 

محصولات پژوهشی
ارتباط با ما

 آدرس: تهران، خيابان كارگر شمالی، روبروی پارك لاله، ساختمان ١٢۰٤
 تلفن: ٦٦٤٢٢٣٧٨-٨۰
 دورنگار: ٦٦٩٢٩٦٣٤
 پست الكترونيک: info@itsr.ir