رشد و رونق تولید از طریق هفت راهبرد

 

 

 

 

 

 

رشد و رونق تولید از طریق هفت راهبرد

احمد تشکینی (دانشیار موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی)

تحقق رشد و رونق تولید در اقتصاد ایران نیازمند تدوین راهبردها و نیز برنامه ها و پروژه های اجرایی است. تحقق این امر نیز، منوط به الزاماتی در محیط کلان اقتصاد کشور است که اصلاحاتی در سیاست های پولی، بانکی، مالیاتی، گمرکی، مقرراتی و نیز سیاست های مرتبط با جلب مشارکت بخش خصوصی را شامل می شود. در این یادداشت، هفت راهبرد اساسی برای رشد تولید به همراه برنامه ها و پروژه های اجرایی مرتبط با آن، خلاصه و  فهرست شده است:

محور اول: توسعه و تعميق  ساخت داخل

محوردوم : توسعه صادرات غیر نفتی

محور سوم: توسعه معادن و صنایع معدنی

محور چهارم: توسعه فناوری و شرکتهای دانش بنیان با تغییر رویکرد از مونتاژکاری به نوآوری

محور پنجم:مدیریت بازار و ساماندهی لجستیک تجاری

 محور ششم: بهبود فضای کسب و کار مرتبط با بخش صنعت، معدن و تجارت

محور هفتم: تأمین منابع مالی و توسعه سرمایه گذاری

برنامه های راهبرد اول: توسعه و تعميق  ساخت داخل

فعال‏سازی ظرفیت‌خالی واحدهای تولیدی در راستای رونق تولید

احیای واحدهای راکد قابل بازگشت به چرخه تولید

اجرای پروژه توسعه تولید و تجارت صنایع نساجی و پوشاک

اجرای پروژه ساماندهی و تکمیل محصولات لوازم خانگی

بازسازی و نوسازی صنایع و صنوف تولیدی (حداقل تعداد 1500 واحد)

توسعه کارآفرینی و تجارت فرش دستباف

توسعه خوشه‌هاي صنعتی

برنامه های راهبرد دوم: توسعه صادرات غیر نفتی

افزایش حجم و تنوع محصولات صادراتی (کالا و خدمات) به کشورهای همسایه (15 کشور هدف)

توانمندسازی و توسعه بنگاه های خرد، کوچک و متوسط با هدف افزایش صادرات غیرنفتی

گسترش قراردادهای تهاتری کالا –کالا برای مبادلات کالاهای وارداتی و صادراتی

برنامه های راهبرد سوم: توسعه معادن و صنایع معدنی

تدوین و اجرای نقشه راه معدن و صنایع معدنی

توسعه فعالیت‏های اکتشافی

احیاء، فعال سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس

تکمیل زنجيره ارزش فلزات اساسی (فولاد، مس و آلومینیوم)

تجهیز و ونوسازی معادن کشور

برنامه های راهبرد چهارم: توسعه فناوری و شرکتهای دانش بنیان با تغییر رویکرد از مونتاژکاری به نوآوری

حمایت از رسوخ فناوری های ایجاد شده  توسط شرکت های دانش بنیان به صنعت با همکاری تشکل های مرتبط

حمایت از ایجاد دانش فنی وفناوری تولید محصولات منتخب وارداتی از نظر ارزبری با همکاری دانشگاه های توانمند کشور

ایجاد مراکز تحول دیجیتال در مواجهه با انقلاب صنعتی چهارم

برنامه های راهبرد پنجم: مدیریت بازار و ساماندهی لجستیک تجاری

حمایت از توسعه فروشگاهها و بازارهای الکترونیکی کالا و خدمات

تکمیل ارتباطات سامانه جامع تجارت با سایر دستگاهها از جمله گمرک، سازمان بنادر و دریانوردی و حذف ارتباطات کاغذی

حمایت از توسعه فروشگاهها و بازارهای الکترونیکی کالا و خدمات

برنامه های راهبرد ششم: بهبود فضای کسب و کار مرتبط با بخش صنعت، معدن و تجارت

اصلاح فرآیندها و دستورالعمل ها و حذف يا کاهش زمان صدور مجوزها

تنقیح قوانین و مقررات مانع تولید

شفاف‏سازی و ایجاد دسترسی آزاد به اطلاعات برای عموم ذینفعان و مبارزه با فساد اداری

ایجاد و توسعه سامانه‏های جامع اطلاعاتی

تدوین و ابلاغ سیاستهای صنعتی، معدنی و تجاری

اجرای رتبه بندی و تکریم سرمایه‏گذاران و کارآفرینان برتر

برنامه های راهبرد هفتم: تأمین منابع مالی و توسعه سرمایه گذاری

جذب سرمایه‌گذاری با هدف ساخت داخل کالاهای منتخب وارداتی دارای قابلیت صادرات

بکارگیری ابزارهای نوین تامین مالی با هدف جذب نقدینگی سرگردان

بسترسازی و حمایت از راه اندازی هلدینگ های سرمایه گذاری استانی و رشته ای با همکاری سازمان بورس (3 هلدینگ)

سرمایه گذاری و اجرای طرحهای توسعه ای در مناطق محروم و کمتر برخوردار

 

الزامات رونق تولید در محیط کلان  اقتصاد کشور

1-سیاست های ارزی

کاهش نوسانات نرخ ارز و پوشش ریسک نوسان آن برای سرمایه گذاران

تامین ارز مواد اوليه، تجهيزات و ماشين‌آلات وارداتی موردنیاز تولید

امكان استفاده از واردات بدون انتقال ارز

2-سیاستهای پولی و بانکی

تامین منابع مالي موردنياز

افزایش تسهیلات اعطایی به بخش صنعت

افزایش سرمایه صندوقهای حمایتی و بیمه ای

3- سیاستهای مالیاتی

اصلاح و اعمال تخفیفهای مالیاتی

 

4-اصلاح قوانین و مقررات (مانند قانون مالیات، عوارض، تجاری و گمرکی، کار، استاندارد و....)

5-مشارکت بخش خصوصی در سیاست گذاری

6-تسهیل امور گمرکی

 

محصولات پژوهشی
ارتباط با ما

 آدرس: تهران، خيابان كارگر شمالی، روبروی پارك لاله، ساختمان ١٢۰٤
 تلفن: ٦٦٤٢٢٣٧٨-٨۰
 دورنگار: ٦٦٩٢٩٦٣٤
 پست الكترونيک: info@itsr.ir