اقتصاد چرخشی: محرک توسعه صنعتی فراگیر و پایدار
اقتصاد چرخشی: محرک توسعه صنعتی فراگیر و پایدار
تهيه و تنظيم: فائزه هدایت نظری، استادیار موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی
توسعه صنعتی فراگیر و پایدار(ISID)[1]، پیشرفت صنعتی، رشد اقتصادی و تنوع را به شیوهای اجتماعی فراگیر و سازگار با محیط زیست ترویج میکند. مطابق با این چشمانداز، صنعتی شدن نباید صرفا براساس پتانسیل تولید درآمد آن ارزیابی شود بلکه استفاده کارآمد از منابع، کاهش سطح انتشار مواد زائد و خلق مشاغل سبز با امکان ارائه محصولات با کیفیت بالا نیز باید در نظر گرفته شود. بدینترتیب، یکی از چالشهای اساسی در مسیر توسعه پایدار، تفکیک عوامل دارای پتانسیل رشد اقتصادی از استفاده مستمر از منابع تجدیدناپذیر است که همین امر تاثیر مثبتی بر محیط زیست خواهد داشت. این در حالی است که مدل اقتصادی خطی فعلی بر اساس رویکرد «گرفتن، ساختن و دفع» شکل گرفته است که به دلیل استفاده و برداشت از منابع طبیعی و تجدیدناپذیر فشار زیادی بر زمین ایجاد نموده است. به طوریکه در سال 2015، 92.8 میلیارد تن منابع وارد اقتصاد جهانی شده است و چنانچه این روند پرشتاب ادامه یابد، استفاده از منابع مادی تا سال 2050 دو برابر خواهد شد و به حدود 186 میلیارد تن در سال خواهد رسید. بدینروی، گذار به سوی یک اقتصاد چرخشی، که در آن مواد و محصولات مورد استفاده مجدد و بازیافت قرار میگیرند و تولید زباله به حداقل میرسد، برای مقابله موثر با این چالش جهانی ضروری است.
در واقع، اقتصاد چرخشی به معنای آن است که محصولات، قطعات و مواد چندین بار در طول زنجیرههای ارزش باز گردانده میشوند و مکررا مورد استفاده قرار میگیرند. این امر براساس اصول اقتصاد چرخشی صورت میگیرد که در آن نخست محصولات برای دوام طولانی مدت طراحی شدهاند، دوم آنکه ارزش خلق شده تا زمانی که ممکن است در چرخه اقتصادی حفظ میشود و سوم، تولید زباله(انواع پسماند، ضایعات، مواد زائد) و آلودگیهای مختلف به حداقل خواهد رسید(رویکرد زباله صفر[2]). درنهایت، استفاده از انرژیهای تجدیدناپذیر تا حد ممکن در صنایع به حداقل برسند و با انرژیهای تجدیدپذیر جایگزین شوند. از این رو، اقتصاد چرخشی میتواند ستون محکمی برای تدوین سیاستهای عمومی بهمنظور حمایت از توسعه صنعتی پایدار و فراگیر در میانه محدودیتها و نگرانیهای زیست محیطی و اجتماعی موجود جهان باشد. این امر شامل تغییرات قابل توجهی در الگوهای تولید و مصرف است که توسط سیاستهایی که فعالیتهای صنعتی و اقتصادی را با مرزهای زیست محیطی زمین سازگار میکند، پشتیبانی میشود. لذا، علاوه بر ترویج جداسازی منابع قابل استفاده از پسماند و ارتقای کارایی آن، اقتصاد چرخشی می تواند به روشهای مختلفی به توسعه صنعتی فراگیر و پایدار جهان کمک کند و یک مدل صنعتیسازی انسانی و محیطزیست-محور را پرورش دهد. بنابراین یک پارادایم صنعتیسازی جدید باید با ارزیابی مجدد معیارها و شاخصهای ایجاد شده توسط اقتصاد چرخشی همراه باشد.
باید اذعان داشت، درسالهای اخیر با توجه به اهمیت موضوع توسعه صنعتی فراگیر و پایدار در کشورهای مختلف جهان، توسعه سیاستگذاری در حوزه اقتصاد چرخشی در بخشهای مختلف صنعت مورد توجه قرار گرفته است؛ به طوریکه کشورهای مختلف این مهم را در صدر اولویت سیاستگذاریهای صنعتی خود قرار دادهاند و به توسعه برنامههای راهبردی و عملیاتی(شامل توسعه سیاستهای جدید، چارچوب نظارت بر اقتصاد چرخشی، تجدید نظر در قوانین) پرداخته شده است.
نمونهای از سیاستگذاریهای جهانی صورت گرفته در خصوص اقتصاد چرخشی صنایع مختلف در کشورهای اروپایی در جدول زیر نمایش داده شده است.
جدول1. نمونه سیاستگذاری اتحادیه اروپا در حوزه اقتصاد چرخشی
کشور |
سیاست کلیدی اقتصاد چرخشی |
اهداف/اقدامات اقتصاد چرخشی |
بلژیک |
|
|
فنلاند |
|
|
آلمان |
|
|
هلند |
|
|
اسپانیا |
|
|
با عنایت به جدول فوق، میتوان دریافت که توجه به اقتصاد چرخشی در حال توسعه به انواع بخشهای صنعت یا حوزههای مصرف و زنجیره های ارزش است. این بخشهای کلیدی یا اولویتدار با توجه به سیاستهای اختصاصی که ممکن است از ساختار اقتصادی ملی، اندازه بخش صنعتی، پتانسیل بهبود و یا ارتباط با سیاستهای کلان الهام گرفته شود، توسعه مییابند. نمونههایی از سیاستگذاری بخشهای کلیدی و یا حوزههای صنعتی اولویتدار اقتصاد چرخشی کشورهای اروپایی در جدول زیر ارائه شده است.
جدول2. نمونه بخشهای صنعتی اولویتدار سیاستگذاری اتحادیه اروپا در حوزه اقتصاد چرخشی
کشور |
بخش کلیدی/ حوزه اولویتدار سیاستگذاری اقتصاد چرخشی |
بلژیک |
ساخت و ساز چرخشی، شیمی و پلاستیک، چرخه آب، اقتصاد زیستی[11]، زنجیره مواد غذایی، پوشاک، متالورژی[12] و تولید صنعتی |
دانمارک |
ساخت و ساز، پلاستیک، زیست توده[13] |
چک[14] |
مواد اولیه صنعت، ساخت و ساز، انرژی، اقتصاد زیستی، مواد غذایی مدیریت آب و پسماند، |
فنلاند |
صنایع معدنی و استخراج |
آلمان |
حوزه مواد مصرفی برای کار و زندگی، اطلاعات و ارتباطات |
هلند |
پلاستیک، مواد غذایی، مواد مصرفی و تولیدی ساخت و ساز، زیست توده. |
اسپانیا |
ساخت و ساز، کشاورزی، مزرعه داری، ماهیگیری و جنگلداری، صنعت، گردشگری، مواد مصرفی و پوشاک |
یونان |
لوازم الکتریکی و فناوریهای ارتباطی و اطلاعاتی حوزههای مورد تاکید اتحادیه اروپا نظیر: باتری، وسایل نقلیه، بستهبندی، پلاستیک، پوشاک، ساخت و ساز ساختمان، مواد غذایی و آب. |
ایرلند |
ساخت و ساز و تخریب ساختمانی، کشاورزی، خدمات دیجیتال، حوزههای مورد تاکید اتحادیه اروپا |
مجارستان |
مواد غذایی، ساخت و ساز، پلاستیک، زیست توده. |
سوئد |
پلاستیک، پارچه، موادغذایی، مواد خام تجدید پذیر و زیستی، حوزه ساختمانی، بخش املاک و مستغلات؛ نوآوری در فلزات و مواد معدنی اساسی. |
با عنایت به جدول فوق و با این مرور کلی روشن می شود که ساخت و ساز، مواد غذایی و پلاستیک اغلب در زمره حوزه سیاستگذاریهای اصلی کشورهای اتحادیه اروپا قرار داشته است. این در حالی است که اقتصاد زیستی، فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) و حوزه پوشاک و منسوجات نیز در سطح بعدی اولویتگذاریهای سیاست صنعتی قابل توجه بودهاند. باید متذکر شد که بهمنظور تحقق اهداف توسعه صنعتی پایدار و فراگیر، علاوه بر هدفگذاری و تعیین اقدامات اساسی؛ پایش و نظارت مستمر بر اجرای سیاستگذاریهای این حوزه نیز در سالهای اخیر از جمله الزامات مهم بوده است تا کشورهای مختلف بتوانند نحوه عملکرد (نظیر مصرف مواد و منابع، میزان بازگشت مواد به زنجیره ارزش، میزان مصرف انرژی، مدیریت پسماند، تدارکات سبز ، سرمایهگذاری صورت گرفته و ...) خود را در تحقق اهداف اقتصاد چرخشی بررسی و نظارت نمایند. از این رو، در سالهای اخیر بسیاری از کشورها در حال ارزیابی عملکرد خود در صنایع مختلف بودهاند و تهیه چهارچوب جامع بهمنظور نظارت بر عملکرد اقتصاد چرخشی و ارائه گزارشات تفصیلی در این حوزه مورد توجه واقع شده است.
چنانچه بیان شد، بدیهی است که تدوین سیاستهای بلندمدت و راهبردی اقتصاد چرخشی همراه با تبیین اقدامات اجرایی از جمله وظایف اصلی دولتها برای توسعه صنعتی فراگیر و پایدار است و مهمترین توانمندسازهای کلیدی برای پیادهسازی و اجرایی نموده اقتصاد چرخشی در کشورهای مختلف مشتمل بر توسعه نوآوریهای جدید و گذار به اقتصاد دیجیتال و دیجیتالیشدن صنایع و زنجیره ارزش بوده است . این امر همراه با ارتقای نظارت، مشارکت و همکاری بین کسب و کارها، دولتها و مصرفکنندگان نقش بنیادین در توسعه صنعتی پایدار و فراگیر جهان ایفا مینماید و تحقق اهداف توسعه پایدار در سطح خرد و کلان را برای جوامع محقق میسازد.
منابع و مآخذ:
- A long-term strategy for a European circular economy – setting the course for success,2018.
- Circular Economy policy innovation and good practice in Member States,2022.
- de Melo, T. A., de Oliveira, M. A., de Souza, S. R., Vieira, R. K., & Amaral, T. S. (2022). Circular economy public policies: A systematic literature review. Procedia Computer Science, 204, 652-662.
- Industrial policies for circular economy,2022
- UNIDO’s strategy and action on supporting just transitions to inclusive, resilient and low-carbon circular economies,2021.
[1] Inclusive And Sustainable Industrial Development (ISID)
[2] Zero Waste
[3] A Circular Trendsetter in Europe by 2030
[4] European Climate Pact, Recovery and Resilience Facility (RRF), European and Green Deal and CEAP,
[5] The Sustainable Development Goals (SDGS)
[6] Government’s Carbon Neutrality Target by 2035
[8] European Climate Pact, Recovery and Resilience Facility (RRF), European and Green Deal and CEAP,
[9] The Sustainable Development Goals (SDGS)
[10] Domestic Material Consumption (DMC)
[11] bioeconomy
[12] metallurgy
[13] biomass
[14] Czechia