خبر سومین نشست از سلسله نشست های توسعه حمل و نقل خودروهای برقی با عنوان " تجربه توسعه فناوری خودروی برقی در کشور":الزامات طراحی و ارتقای زیرساخت های شارژو توسعه صنعت خودروهای برقی

سومین نشست از سلسله نشست های توسعه حمل و نقل خودروهای برقی با عنوان " تجربه توسعه فناوری خودروی برقی در کشور" با حضور دکتر سید مصطفی مهدوی، مدیر واحد طراحی خودروی برقی شرکت جتکو ، دکتر احد عابسی، مسئول بخش خدمات شارژر معاونت کسب و کار برقی سازی گروه مپنا، مجید جلیلی، مدیر گروه پژوهش های فناوری و نوآوری، جمعی از مدیران و پژوهشگران در موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی در این نشست ابتدا، محمدرضا عطارپور به تبیین مفهوم پنجره فرصت و ابعاد آن در حوزه توسعه فناوری های نوظهور و پیشران خودروی برقی اشاره و  فرصت فناوری خودروی برقی را از دو منظر توسعه اکوسیستم فناوری ها و زیست بوم نوآوری با تأکید بر توسعه مدل های نوین کسب و کار و اثرات آن بر اقتصاد دانش بنیان مورد بررسی و تحلیل قرار داد.

*وجود جهشی هوشمندانه در تولید خودروهای تمام برقی در کشور

 سید مصطفی مهدوی، مدیر واحد طراحی خودروی برقی شرکت جتکو در ادامه نشست با اشاره به تبیین توانمندی های فناوری در حوزه طراحی خودروی برقی در کشور گفت: فرایند طراحی خودروی تمام برقی از حیث ویژگی های فنی نسبت به سایر مدل های خودروی برقی ساده تر است و کشور می تواند با جهشی هوشمندانه مستقیماً وارد تولید این نوع خودرو شود.

 وی افزود: از حیث طراحی اجزای یک خودرو نظیر پک باطری، سیستم یکپارچه موتور شامل درایور، گیربکس و موتور، سیستم یکپارچه توزیع توان، مبدل و شارژ و کنترل مرکزی خودروی برقی خودروسازان داخلی مشکلی ندارند. تنها در اجزای این فناوری ها نظیر سل باتری یا آی سی و مواردی نظیر آن مانند همه خودروسازان دنیا، باید از خارج تأمین شود.

 مهدوی در بخش دیگری از صحبت های خود به  موتور خودروی الکتریکی و  لزوم تمرکز بر چرخه کسب و کار خودروی برقی در سیاستگذاری هوشمندانه اشاره کرد و گفت: با توجه به توان داخلی در حوزه موتورهای القایی و همچنین وابستگی بالا به خارج برای تأمین موتورهای مبتنی بر آهن ربا بهتر است کشور به سمت تولید خودروهای برقی با موتور القایی حرکت کرد.

وی در ادامه بر  لزوم تمرکز بر چرخه کسب و کار خودروی برقی در سیاستگذاری هوشمندانه تاکید و اظهار کرد: باید قابلیت تأمین، زیرساخت های تست فنی، نگهداری و تعمیرات و زیرساخت های شارژ همگی به طور منسجم و یکپارچه مدنظر سیاستگذاران باشد در غیر اینصورت ضربه غیرقابل جبرانی به این کسب و کار در کشور وارد خواهد شد.

*راندمان خودروهای برقی دو برابر خودروهای بنزینی

در ادامه این نشست احد عابسی، مسئول بخش خدمات شارژر معاونت کسب و کار برقی سازی گروه مپنا بر توسعه زیست بوم شارژ اشاره کرد و گفت: راندمان کلی خودروبرقی دو برابر خودرو بنزینی است.

وی  نبود هماهنگی یکپارچه بین بازیگران مهم توسعه صنعت خودرو برقی، همکاری محدود وزارت نیرو برای سیاست گذاری زیرساخت شارژ مناسب، نبود زیرساخت شارژ مناسب، عدم تخصیص درآمد حاصل شده از صرفه جویی مصرف سوخت به توسعه صنعت خودرو برقی،  نبود زیرساخت لازم برای استانداردسازی و نبود  مشوق های لازم  برای سرمایه گذاری در صنعت برق را از عمده ترین چالش های سیاستگذاری در حوزه خودروی برقی ذکر کرد.

عابسی ادامه داد: در حوزه توسعه زیرساخت های شارژ نیز کشور با چالش های کلانی نظیر نبود دستورالعمل مشخص در خصوص نصب و راه­اندازی ایستگاه­های شارژ، نبود مجوزهای مورد نیاز در خصوص راه اندازی ایستگاه های شارژ و مجوزهای مورد نیاز در خصوص نهادهای فعال در حوزه ایستگاه شارژ از قبیل بهره برداری و تامین کننده سرویس، نبود معماری لایه­های بالایی کنترلی ایستگاه­های شارژ به منظور کنترل و مدیریت ایستگاه­های شارژ، نبود ساز و کارهای مشخص در حوزه چگونگی اخذ انشعاب جهت تامین برق ایستگاه های شارژ عمومی و ساختمان ها، نبود اتاق رومینگ و مباحث مربوط به تعرفه برق  و استاندارد مشخص و واحد در انتخاب مدل شارژهای قابل نصب روبرو است.

محصولات پژوهشی
ارتباط با ما

 آدرس: تهران، خيابان كارگر شمالی، روبروی پارك لاله، ساختمان ١٢۰٤
 تلفن: ٦٦٤٢٢٣٧٨-٨۰
 دورنگار: ٦٦٩٢٩٦٣٤
 پست الكترونيک: info@itsr.ir